Norges største pågående havneprosjekt?
(Illustrasjon: Multiconsult)

Norges største pågående havneprosjekt?

Kværner Stord er i ferd med å utvikle nytt kaianlegg på Kjøtteinen. Multiconsult prosjekterer kransporet.

  • havn
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Kværner har nylig investert 350 millioner kroner i Nord-Europas største traverskran. Nå satser selskapet en tilsvarende sum på utdyping av havnebassenget og bygging av nytt kaianlegg på verftet. Dette er Norges største havneprosjekt de siste årene.

Kaien på vestsiden av verftet skal forlenges med 266 meter, noe som vil gi 17 000 kvadratmeter nytt produksjonsområde. Hele havnebassenget skal bli 16 meter dypt. Det krever at man sprenger 120 000 kubikk med fjell, som delvis skal gjenbrukes.

Fornyet tillit

– Vi samarbeidet godt med Kværner om den første utbyggingen av kransporet, som nå skal forlenges, og det gleder oss at vi igjen blir valgt som leverandør. Multiconsult er engasjert for å prosjektere forlengelsen av kranbanen på 100 meter, og vi er rådgivende ingeniørselskap for konstruksjonsteknikk og geoteknikk. Gjennom dette prestisjeprosjektet videreutvikler vi kompetansen på industriutbygginger, sier avdelingsleder Erlend Kent i Multiconsult avdeling Stord.

Lønnsom investering

– Kaien og det forlengede kransporet er en viktig investering for Kværner, som vil utvide kapasiteten, øke krandekningen og gjøre anlegget på Stord mer fleksibelt og skreddersydd for ulike typer flytende installasjoner. Kaien og kransporet skal stå klart til Johan Castberg-skroget ankommer, og er således et tidskritisk prosjekt som vi er avhengig av å ha gode leverandører med på, sier prosjektleder Thomas Dahl i Kværner.

Det nye kaianlegget skal stå ferdig i andre kvartal 2020.

INTERCITY/10. desember 2018

– Det er avgjørende viktig å tenke helhet

Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. – Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. – Derfor bygger vi nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity. Les hele saken

Til toppen