Med en lengde på 1533 meter og et spenn på 1145 meter er Hålogalandsbrua Norges nest lengste hengebru.
Med en lengde på 1533 meter og et spenn på 1145 meter er Hålogalandsbrua Norges nest lengste hengebru. (Foto: Tomas Rolland)

Norges nest lengste hengebru åpner søndag

E6 Hålogalandsbrua er Norges nest lengste hengebru, og ingen pusling internasjonalt heller. Den er nr. 4 i Skandinavia, nr. 6 i Europa og nr. 22 i verden.

  • hengebru
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

E6 Hålogalandsbrua står rett nord for Narvik i Nordland, og skal knytte hele regionen tettere sammen. Brua korter inn dagens E6 med 18 km og reduserer reisetiden til og fra Narvik mot Vesterålen/Lofoten og Tromsø med 15-20 minutter. I tillegg føres store deler av trafikken bort fra en skredutsatt og ulykkesbelastet strekning.

Med en lengde på 1533 meter og et spenn på 1145 meter er den Norges nest lengste hengebru.

Langt mer enn bru

Selv om brubyggingen i seg selv har vært et stort og omfattende prosjekt, så har det også inneholdt bygging av både veg og flere tunneler.

Prosjektet har omfattet:

  • Hålogalandsbrua på 1533 meter
  • Bygging av 1,4 km veg på Narvik-siden
  • Karistrandtunnelen på 270 meter på Narvik-siden
  • Bygging av 3,5 km veg på Øyjord
  • Storlikolltunnelen på 330 meter på Øyjord
  • Trældalstunnelen på 1,1 km

Se filmen om Hålogalandsbrua:

Fakta om E6 Hålogalandsbrua

  • Totallengde – 1533 meter
  • Bruspenn – 1145 meter (Norges nest lengste, etter Hardangerbrua)
  • Seilingshøyde – 40 meter
  • To bærekabler, hver på 2000 tonn
  • Brudekket – 30 seksjoner – hver seksjon er 40 meter – totalvekt 7230 tonn
  • Tårn Karistrand (nærmest Narvik) – 179,1 meter over havet
  • Tårn Øyjord – 173,5 meter over havet

Byggingen startet i 2013 og hele vegprosjektet åpner for bruk 9. desember 2018. Hele prosjektet har en beregnet kostnad på om lag 4 mrd. kroner.

Statsminister Erna Solberg (H) åpner brua søndag 9. desember.

SELVKJØRENDE/21. mai 2019

Nå er Ruters første selvkjørende busser i drift

Ved 14-tiden i går rullet Ruters selvkjørende busser "Mads" og "Oda" avgårde på sin første ordinære kjøretur mellom Kontraskjæret og Vippetangen i Oslo. Fra og med i dag kan alle med gyldig Ruter-billett benytte seg av det nye reisetilbudet. Kjøretøyene har 11 sitteplasser for passasjerer og vil kjøre i opptil 18 km/t. Les hele saken

BOMPENGER/21. mai 2019

Innstramming på bruk av bompenger

Samferdselsminister Jon Georg Dale har nå besluttet at i porteføljestyrte bompengepakker i byområder med byvekstavtaler skal kostnadsøkninger og inntektssvikt håndteres ved å nedskalere eller helt kutte enkelte tiltak i pakken slik at ikke bilistene får økte bompenger. Les hele saken

INTERCITY/20. mai 2019

InterCity-utbygginga på Vestfoldbanen i rute

Regjeringa legg no fram forslag for Stortinget om kostnadsrammer for InterCity-prosjekta Drammen–Kobbervikdalen og Nykirke–Barkåker på Vestfoldbanen. Når Stortinget har fastsett kostnadsrammene, kan dei store byggjearbeida starte opp. Dei to InterCity-prosjekta skal etter planen stå ferdige på midten av 2020-talet. Les hele saken

Til toppen