Med en lengde på 1533 meter og et spenn på 1145 meter er Hålogalandsbrua Norges nest lengste hengebru.
Med en lengde på 1533 meter og et spenn på 1145 meter er Hålogalandsbrua Norges nest lengste hengebru. (Foto: Tomas Rolland)

Norges nest lengste hengebru åpner søndag

E6 Hålogalandsbrua er Norges nest lengste hengebru, og ingen pusling internasjonalt heller. Den er nr. 4 i Skandinavia, nr. 6 i Europa og nr. 22 i verden.

  • hengebru
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

E6 Hålogalandsbrua står rett nord for Narvik i Nordland, og skal knytte hele regionen tettere sammen. Brua korter inn dagens E6 med 18 km og reduserer reisetiden til og fra Narvik mot Vesterålen/Lofoten og Tromsø med 15-20 minutter. I tillegg føres store deler av trafikken bort fra en skredutsatt og ulykkesbelastet strekning.

Med en lengde på 1533 meter og et spenn på 1145 meter er den Norges nest lengste hengebru.

Langt mer enn bru

Selv om brubyggingen i seg selv har vært et stort og omfattende prosjekt, så har det også inneholdt bygging av både veg og flere tunneler.

Prosjektet har omfattet:

  • Hålogalandsbrua på 1533 meter
  • Bygging av 1,4 km veg på Narvik-siden
  • Karistrandtunnelen på 270 meter på Narvik-siden
  • Bygging av 3,5 km veg på Øyjord
  • Storlikolltunnelen på 330 meter på Øyjord
  • Trældalstunnelen på 1,1 km

Se filmen om Hålogalandsbrua:

Fakta om E6 Hålogalandsbrua

  • Totallengde – 1533 meter
  • Bruspenn – 1145 meter (Norges nest lengste, etter Hardangerbrua)
  • Seilingshøyde – 40 meter
  • To bærekabler, hver på 2000 tonn
  • Brudekket – 30 seksjoner – hver seksjon er 40 meter – totalvekt 7230 tonn
  • Tårn Karistrand (nærmest Narvik) – 179,1 meter over havet
  • Tårn Øyjord – 173,5 meter over havet

Byggingen startet i 2013 og hele vegprosjektet åpner for bruk 9. desember 2018. Hele prosjektet har en beregnet kostnad på om lag 4 mrd. kroner.

Statsminister Erna Solberg (H) åpner brua søndag 9. desember.

PROSJEKTERING/12. desember 2018

Ønsker å heve kompetansen i bransjen

Spesialist i vannbaserte slokkesystemer, Gunnar Sundal, har mange fremragende prosjekter bak seg. Med tidligere stillinger som ingeniør, rørleggermester, prosjektingeniør og saksbehandler, har han nå byttet arbeidsplass til Kiwa. Her satser han som seniorrådgiver mot prosjektering og kontroll av sprinkleranlegg. Les hele saken

INTERCITY/10. desember 2018

– Det er avgjørende viktig å tenke helhet

Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. – Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. – Derfor bygger vi nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity. Les hele saken

Til toppen