Norges mest effektive havn

Norges mest effektive havn

Den nye jernbaneterminal på Drammen havn medfører at 30 prosent av bilene vil bli fraktet direkte videre  på bane i stedet for å belaste veinettet.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Jernbaneverket har bygget fem nye spor for på- og avlasting av biler inne på Drammen havn, i tillegg til to nye adkomstspor.– Dette gjør Drammen Havn til den mest effektive og miljøvennlige havna i Norge, sier havnedirektør Einar Olsen.

Tog- og biltrafikken har også blitt atskilles slik at togene kan foreta alle skiftebevegelser uten å være avhengig av signal fra Drammen jernbanestasjon. Hele prosjektet har hatt en prislapp på 400 millioner kroner.

– Dette prosjektet er mer enn det man ser. Det handler om å frigi kapasitet på hovedsporet og på veinettet og om å være det intermodale knutepunktet, sa Bertil Horvli, byutviklingsdirektør i Drammen kommune.

SPYDSPISS

Under den offisielle åpningen av det nye jernbanesporet på Holmen onsdag formiddag understreket jernbanedirektør Elisabeth Enger at utbedringen gjør Drammen havn til et multi-modalt knutepunkt.

– Vi har ambisiøse mål for å få mer gods fra vei til sjø og bane. Holmen i Drammen er et godt eksempel på at dette er mulig, sa Jernbanedirektøren i sin åpningstale.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen foretok den offisielle åpningen av jernbanesporene med snorklipping. – Dette er en havn som  snakkes godt om fordi den viser hvordan man kombinerer sjøtransport, godstransport på jernbane og på vei på en god måte, sa Solvik-Olsen. Han vektla at dersom overgangene ikke fungerer godt, blir logistikken for dyr og det blir enkelt å velge lastebilen helt frem. Statsråden hadde mange lovord om Drammen havn.

– Alle jeg snakker med sier at Drammen havn fungerer godt som logistikk-knutepunkt. Herfra kommer man fort ut på det sentrale veinettet og nå også rett over på bane, sier Solvik-Olsen.

FRA SJØ TIL BANE

Direkte etter åpningen ble de første importerte bilene ført over på godsvogner på havna. For Autolink, som håndterer importen av 160.000 biler betyr jernbaneutbyggingen mye.

– Tidligere måtte 30 prosent av disse bilene fraktes på trailer gjennom Drammen bysentrum. Nå går disse bilene rett over på bane, forteller leder i selskapet Eva Sunberg.
Norges mest effektive havn. Med ny jernbaneterminal på Drammen havn vil heretter 30 prosent av bilene fraktes direkte videre på bane i stedet for å belaste veinettet.

Jernbaneverket har bygget fem nye spor for på- og avlasting av biler inne på Drammen havn, i tillegg til to nye adkomstspor. – Dette gjør Drammen havn til den mest effektive og miljøvennlige havna i Norge, sier havnedirektør Einar Olsen.

Tog- og biltrafikken har også blitt atskilles slik at togene kan foreta alle skiftebevegelser uten å være avhengig av signal fra Drammen jernbanestasjon. Hele prosjektet har hatt en prislapp på 400 millioner kroner.

– Dette prosjektet er mer enn det man ser. Det handler om å frigi kapasitet på hovedsporet og på veinettet og om å være det intermodale knutepunktet, sa Bertil Horvli, byutviklingsdirektør i Drammen kommune.

SPYDSPISS

Under den offisielle åpningen av det nye jernbanesporet på Holmen onsdag formiddag understreket jernbanedirektør Elisabeth Enger at utbedringen gjør Drammen havn til et multi-modalt knutepunkt.

– Vi har ambisiøse mål for å få mer gods fra vei til sjø og bane. Holmen i Drammen er et godt eksempel på at dette er mulig, sa Jernbanedirektøren i sin åpningstale.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen foretok den offisielle åpningen av jernbanesporene med snorklipping.

– Dette er en havn som snakkes godt om fordi den viser hvordan man kombinerer sjøtransport, godstransport på jernbane og på vei på en god måte, sa Solvik-Olsen.
Han vektla at dersom overgangene ikke fungerer godt, blir logistikken for dyr og det blir enkelt å velge lastebilen helt frem.

Statsråden hadde mange lovord om Drammen havn.

LOGISTIKK-KNUTEPUNKT

– Alle jeg snakker med sier at Drammen havn fungerer godt som logistikk-knutepunkt. Herfra kommer man fort ut på det sentrale veinettet og nå også rett over på bane, sier Solvik-Olsen.

Direkte etter åpningen ble de første importerte bilene ført over på godsvogner på havna. For Autolink, som håndterer importen av 160.000 biler betyr jernbaneutbyggingen mye.

– Tidligere måtte 30% av disse bilene fraktes på trailer gjennom Drammen bysentrum. Nå går disse bilene rett over på bane, forteller administrerende direktør i selskapet; Eva Sundberg.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen