Norges første byvekstavtale signert

Norges første byvekstavtale signert

- Byvekstavtalen vil styrke samordningen av areal- og transportpolitikken i Bergen, og den er et viktig virkemiddel for å nå målet om at veksten i persontransporten skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Det sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen signerte avtalen på vegne av staten sammen med kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner. For Hordaland fylkeskommune og Bergen kommune signerte fungerende fylkesordfører Pål Kårbø og byråd Anna Elisa Tryti.

- Byene våre vokser og vi har ambisiøse mål for å redusere klimagassutslipp i årene fremover. Da må staten og kommunen samarbeide om å planlegge hvor vi bor, hvor vi jobber og hvordan vi skal reise, så dette både blir enkelt og klimavennlig, sier Sanner.

En ny bypakke for Bergen

Bergen er det første byområdet som inngår byvekstavtale etter at regjeringen i 2016 besluttet å samordne bymiljøavtalene og byutviklingsavtalene.

Byvekstavtalen gjelder for perioden 2017-2023 og er forhandlet frem av staten (ved Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet), Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune. En ny bypakke for Bergen inngår i byvekstavtalen.

- Forhandlingspartene har gjort en viktig og god innsats, og avtalen vil bety mye for Bergen. Staten vil blant annet dekke halvparten av kostnadene for den nye Bybanen, som vil øke kapasiteten i kollektivtransportsystemet og gi bedre mobilitet for alle. Vi vil også bidra med nærmere 3 milliarder kroner til andre tiltak som gjør Bergen til en grønnere by, sier Solvik-Olsen.

- Byvekstavtalen er viktig for å sikre at staten og kommunene samarbeider om planleggingen av byen og byveksten. Vi ser frem til å samarbeide videre om må se sammenhengen i planleggingen av areal, transport og utviklingen av gode bymiljøer, sier kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner.

6 milliarder kroner i statlige midler

Gjennom avtalen forplikte staten seg til å dekke halvparten av kostnadene for Bybanen til Fyllingsdalen. Det statlige bidraget er anslått til 3,1 milliarder kroner i avtaleperioden.

Staten vil også bidra med 1,5 milliarder kroner til tiltak for kollektiv-, sykkel og gange langs riksveg og 1,4 milliarder kroner i belønningsmidler i avtaleperioden.

Bompengeinntekter fra bypakken vil være en viktig del av finansieringsgrunnlaget. Lokale myndigheter bidrar også med midler.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen