Loop Rocks Truck.
Loop Rocks Truck. (Foto: NCC)

Norge neste stopp for Loop Rocks

Loop Rocks, NCCs online markedsplass hvor brukere selv kan matche tilbud og etterspørsel etter stein- og gravemasser mellom byggeplasser, lanseres nå i Norge. Loop Rocks er en åpen plattform og app som allerede har mer enn 9.000 brukere i Sverige, Finland og Danmark.

  • Stein
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

I Norge er markedet for håndtering av steinmaterialer og jordmasser et attraktivt marked. Norge har de høyeste investeringene i bygg per capita ifølge Euroconstruct. Det gjør at Loop Rocks har stor tro på at deres løsning for håndtering av masser vil slå godt an i det norske markedet.

– Det norske byggemarkedet er preget av høye miljøstandarder, kvalitetsdrevne prosjekter og store investeringer. Dette er et mulighetsvindu som vi bare ikke kan gå glipp av, sier Carl Zide, Head of Loop Rocks.

Godkjente masser

En av nøkkelfaktorene i Loop Rocks suksess er å sikre at alt tilgjengelig masser i appen har riktig dokumentasjon og er korrekt miljømessig testet. I Norge vil Loop Rocks samarbeide med miljøkonsulenter for å sikre lokale miljøprøver og dermed godkjente masser.

Nye digitale løsninger kan hjelpe bedrifter med å tjene nye synergier som ikke tidligere har vært tilgjengelige.

- Carl Zide

– Loop Rocks skaper en ny sirkulær strøm av gjenbrukte materialer mellom byggeplasser, pukkverk og resirkuleringssteder. Loop Rocks hjelper brukerne å kutte kostnader for materialhåndtering samtidig som miljøpåvirkningen reduseres gjennom lavere CO2-utslipp, mindre transport og økt bruk av gjenbrukte materialer, sier Carl Zide.

Loop Rocks i Norge blir lansert i forbindelse med bransjekonferansen Stein i vei, som starter 28. februar. Arrangementet samler norsk steinmaterialeindustri for å diskutere fremtidens infrastruktur, som Loop Rocks har som mål å være en del av.

– Med norsk utvidelse blir Loop Rocks en pan-nordisk løsning. De nordiske byggemarkedene har mye felles, og nye digitale løsninger kan hjelpe bedrifter med å tjene nye synergier som ikke tidligere har vært tilgjengelige, sier Zide.

På grunn av sin frie og miljøvennlige plattform har Loop Rocks blitt tildelt flere priser i 2017. Loop Rocks ble tildelt beste initiativ innen bærekraftig transport fra E-prisen, organisert av E.ON og Veckans Affärer, beste individuelle prestasjon av Sveriges grønne bygningsråd samt en ærverdig omtale fra InUse Awards.

Med norsk utvidelse blir Loop Rocks en pan-nordisk løsning.

- Carl Zide

– Vi er stolte over å presentere vår mest brukervennlige løsning noensinne. Vi har gjort mye produktutvikling de siste seks månedene, og med vårt nye in-house tech team vil vi fortsette å forbedre denne tjenesten, sier han.

Loop Rocks er en fri og åpen plattform og app som muliggjør mer effektiv håndtering av stein, jord og andre sekundære jord- og steinmaterialer på byggeplasser mellom bedrifter og enkeltpersoner. Ved å flytte materialene direkte mellom byggeplassene bidrar Loop Rocks til at mye av jord- og steinmaterialene ikke blir lagt i deponier, noe som ofte skjer i dag.

 The World Economic Forum nominert Loop Rocks, NCCs plattform for den smartere styringen av byggavfall, som en finalist for 2017 Circular Economy Digital Disruptor-prisen.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen