Nyhellervatn, Sogn og Fjordane.
Nyhellervatn, Sogn og Fjordane. (Foto: Aerosport Norge / E-CO)

Norge kan bli fullelektrisk

Norges unike tilgang på fornybar energi, kombinert med ny teknologi og høykompetent arbeidskraft kan gjøre oss til verdens første fullelektrifiserte samfunn. Det kan samtidig bli en katalysator for nye bedrifter og arbeidsplasser som landet sårt trenger.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Kronikk av Oluf Ulseth, Administrerende direktør, Energi Norge.

Norge har et utgangspunkt som hele Europa kan misunne oss. Takket være vannkraften er kraftsystemet vårt tilnærmet hundre prosent fornybart og utslippsfritt. Mens resten av Europa må bruke hundrevis av milliarder på å fase ut fossile kraftverk – og i noen land også kjernekraft – kan vi konsentrere oss om å gjøre de øvrige sektorene utslippsfrie.

«Norge har et utgangspunkt som hele Europa kan misunne oss.»

- Oluf Ulseth

Regjeringen jobber med en strategi for grønn konkurransekraft som skal legges frem i løpet av høsten. I den forbindelse overleverte Energi Norge nylig fornybarnæringens veikart for grønn vekst mot 2050 til klima- og miljøminister Vidar Helgesen.

Vår visjon er at Norge skal ta posisjonen som verdens første fullelektrifiserte samfunn innen 2050. Det vil være viktig for klimaet. Vi mener også at verdiskapingen i norsk fornybarnæring kan dobles i den samme perioden. Det vil være viktig for norsk økonomi. Men hvordan skal vi få det til?

- Norge produserer allerede mer fornybar energi enn vi bruker, forteller Oluf Ulseth, administrerende direktør i Energi Norge.
- Norge produserer allerede mer fornybar energi enn vi bruker, forteller Oluf Ulseth, administrerende direktør i Energi Norge. Foto: Øystein Andreas Bjerke

Norge produserer allerede mer fornybar energi enn vi bruker. Vi må ta kraften i bruk i transportsektoren, industrien, byggenæringen, olje- og gassinstallasjoner. Elektrifisering og digitalisering går hånd i hånd. Kombinasjonen av sterke teknologimiljøer, krevende kunder, skarp konkurranse og en aktiv leverandørindustri vil være avgjørende for å sikre gode løsninger.

Norge ligger langt fremme i elektrifisering av bilparken. Dette er i ferd med å smitte over på andre områder i transportsektoren. En kartlegging vi gjennomførte i fjor viste at over 100 norske bedrifter jobber med elektrifisering av transport – både til lands, til vanns og i luften. Kompetansen og løsningene vi utvikler her er bare ett eksempel på grønn vekst med betydelig eksportpotensial.

«Vannkraften er kanskje Norges eneste konkurransefortrinn som ikke lar seg kopiere av andre land. Dette må vi bygge videre på for å skape en elektrisk, utslippsfri fremtid med nye arbeidsplasser.»

- Oluf Ulseth

I veikartet foreslår vi blant annet følgende for transportsektoren:

  • Norge trenger en nasjonal handlingsplan for utbygging av infrastruktur for utslippsfri energibruk i transportsektoren innen 2030, som innarbeides i nasjonal transportplan.
  • Alle offentlige anskaffelser av kjøretøyer og ferger skal senest fra 2020 baseres på anbudsinvitasjoner der det stilles krav om utslippsfri energibruk.
  • Hydrogenstrategi som del av nasjonal transportplan må omfatte trinnvis utvikling av infrastruktur hvor knutepunkter for jernbane og tungtransport inngår.

Norsk fornybar kraftproduksjon er en forutsetning for å elektrifisere resten av samfunnet. Vannkraften er kanskje Norges eneste konkurransefortrinn som ikke lar seg kopiere av andre land. Dette må vi bygge videre på for å skape en elektrisk, utslippsfri fremtid med nye arbeidsplasser.

Les veikartet i sin helhet på http://energinorge.no/elektrisknorge

ITS/14. november 2018

Oslopakke 3 legger bedre til rette for miljøvennlige reiser

– Oslopakke 3 er en videreføring av initiativene som førte til vedtak om innføring av bompengesystem rundt Oslo. Som i andre byer har bompengeinnkreving finansiert veg- og kollektivutbygging i Oslo. Dette vil nok prege arbeidet med Oslopakke 3 også rent teknisk. Les hele saken

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen