Regionvegsjef Torbjørn Naimak applauderer, mens transportminister Anne Berner fra Finland og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen avduker E45-skiltet på scenen under Kirkeneskonferansen.
Regionvegsjef Torbjørn Naimak applauderer, mens transportminister Anne Berner fra Finland og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen avduker E45-skiltet på scenen under Kirkeneskonferansen. (Foto: Statens vegvesen)

Norge har fått ny europaveg

Nå kan du følge samme veg fra Alta til Sicilia. Riksveg 93 har blitt til E45, og Norge har fått en helt ny europaveg på 172 kilometer.

  • veg
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Det er noen dager siden E45-skiltene kom på plass på strekninga mellom Kivilompolo på grensa mot Finland og langs «gamle» riksveg 93 via Kautokeino til endepunktet på E6 i Alta.

Symbolsk markering

I dag markeres omklassifiseringen ved at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og den finske transport- og kommunikasjonsministeren Anne Berner foretar en symbolsk avduking av E45-skiltet på scenen under Kirkeneskonferansen. Også for Finland er E45 en ny europaveg. Inntil nå har vegen gått fra Italia, via Tyskland, Østerrike og Danmark til sitt endepunkt i Karesuando i Nord-Sverige.

Det formelle vedtaket om omklassifisering ble gjort av FNs organ for økonomisk samarbeid i Europa like før jul.

E45 har blitt betydelig lengre, etter at riksveg 93 både i Norge og Finland har blitt omklassifisert til europaveg. Nå går E45 fra Sicilia, Italia i sør til Alta i nord.

Enkelt og helhetlig

Regionvegsjef Torbjørn Naimak mener den nye europaveg-statusen har betydning både for samarbeidet mellom landene i nord og for å bygge effektive internasjonale transportkorridorer.

- Helhetlige, logiske korridorer gjør det enklere for transportørene. Da er skilting viktig, sier regionvegsjefen.

Det følger imidlertid ingen ekstra penger med omklassifiseringen. Europavegene finansieres på samme måte som de øvrige riksvegene.

- Dette er likevel et uttrykk for at dette er en prioritert grensekorridor i nord, ved siden av E8, sier Torbjørn Naimak.

Flere veger

Også en annen viktig vegforbindelse i nord har fått felles navn og sammenhengende skilting. Det er riksveg 92 som tar av fra E45 nord for Kautokeino og går gjennom Norge og Finland til Neiden på E6 i Sør-Varanger. Den har hatt varierende vegnumre, men er nå gjennomgående skiltet som riksveg 92 både i Norge og Finland.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen