Norge – et marked med muligheter

Norge – et marked med muligheter

Det gode markedet, og spesielt mangelen på strenge hierarkier er noe av det Monika Wojcik setter pris på i Norge. Først valgte hun land, så landet hun jobb.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Naturen var noe av det som fristet Wojcik ved Norge. En annen faktor var nærhet til hjemlandet Polen, og en tredje det faktum at broren hennes kom til Norge for åtte år siden.

– Basert på hans erfaring, visste jeg at det er et bra land å bo i. Det er ikke så stor forskjell i kulturen, og jeg hadde vært her før og opplevd naturen, innleder Wojcik til Fremtidens Byggenæring.

Hun er utdannet miljøingeniør og har mastergrad i økonomi og ledelse fra det tekniske universitetet i Gdansk. I dag er hun prosjektleder i Hjellnes Consult.

– Jeg har jobbet ganske mye i utlandet. Det er en god utfordring; man lærer mye, sier Wojcik.

Hun begynte yrkeskarrieren hos et italiensk firma i Polen, og fikk ganske raskt en prosjektlederjobb ved et raffineri i Hellas for dette firmaet.

– Jeg vet at man lever godt i Norge hvis man jobber bra, så jeg bestemte meg for å flytte hit, forteller Wojcik.

Nyttig kombinasjon

Hovedstaden er ikke det beste utgangspunktet for jobber innen olje og gass, så derfor satset Wojcik på å finne jobb innen prosjektledelse. Etter hvert fikk hun napp hos Hjellnes Consult.

– Jeg så potensialet hennes, med utdanning som kombinerer miljø og prosjektledelse. Vi hadde en del runder om hva hun kunne bidra med rent konkret. I et selskap som vårt må vi kunne sikre at nye ansatte kan delta i betalte oppdrag fra dag 1, understreker markedsdirektør Roar Smelhus.

Wojcik begynte også tidlig å jobbe med tilbud.

– Å være prosjektleder hos oss krever mye erfaring. Først må du forstå virksomheten vår. Når du jobber med tilbud, lærer du godt hvordan vi jobber. Dessuten fikk Monika lære norsk samtidig – det er ekstremt viktig i en bedrift som vår, poengterer Smelhus.

Mer selvstendig

– Jeg liker de relasjonene man har mellom folk i Norge, og at det ikke er veldig hierarkisk. Her synes jeg det er mange gode muligheter for folk som ikke er så erfarne. Man får mange utfordringer, og må være mer selvstendig. Her er alle viktige, og alle kan si det de tenker, sier Wojcik.

– At vi ikke er hierarkiske, er viktig for arbeidsmiljøet. Det har også stor betydning for at vi som selskap kan utvikle oss bedre. Det kommer mange gode initiativ fra ansatte, ikke bare fra toppledelsen, kommenterer Smelhus.

Satser på grønn vekst

Gjennom sin stilling i Hjellnes Consult har Wojcik også fått mulighet til å delta i ambisiøse prosjekter. Sammen med Smelhus har hun nylig tatt BIs masterprogram i grønn vekst, et studiet som har vært svært nyttig i forhold til jobben hun gjør i Hjellnes Consult as.

– Det er kjempespennende, og jeg er veldig takknemlig for at jeg får delta, sier Wojcik med et smil.

De har blant annet skrevet prosjektoppgave om barrierer mot et grønt skifte i byggenæringen, som du kan lese mer om på neste side.

– Vi ønsket å forstå hva som ligger i begrepet «det grønne skiftet», og hvorfor vi mennesker handler som vi gjør – gitt de store klimautfordringene vi står overfor, forklarer Wojcik.

Tror på grønne innovasjoner

Kompetansebyggingen gjennom studiene ved BI er en del av en større plan. Målet er å løpende ta i bruk ny kunnskap i Hjellnes Consult og i de markedene vi opererer.

– Vi skal jobbe videre med grønne innovasjoner for å fortsette satsingen. Det blir spennende å bruke dette til å se på nye tjenesteområder og utvikle eksisterende. Parallelt jobber vi selvfølgelig tradisjonelt, men vi tror at grønne innovasjoner kan bli et mye større område for oss, avslutter Roar Smelhus til Fremtidens Byggenæring.

INTERCITY/10. desember 2018

– Det er avgjørende viktig å tenke helhet

Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. – Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. – Derfor bygger vi nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity. Les hele saken

Til toppen