Norconsult blir først til å ta i bruk RailCOMPLETE

Norconsult blir først til å ta i bruk RailCOMPLETE

Sivilingeniør Claus Feyling så et sterkt behov for å få et mer kostnadseffektivt og nøyaktig verktøy innenfor jernbaneplanlegging. Nå er RailCOMPLETE® klar til å tas i bruk, og Norconsult er første kunde.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Torkil Kind i Norconsult sier i en kommentar at Norconsult er stolte av å være de første til å ta i bruk RailCOMPLETE®. De har allerede testet programmet en tid og mener det vil minske kostnader samt øke nøyaktigheten på planlegging av jernbane i Norge.

[factbox id="1"]

- Hele forretningsideen til Norconsult er å gi optimal kvalitet i kundenes plan- og byggeprosjekter gjennom verdiøkende rådgivningstjenester, og RailCOMPLETE® gir oss dette, sier Kind.

Claus Feyling, CEO i RailComplete AS, sier videre at jernbaneplanlegging frem til nå har vært preget av gammel og lite kostnadseffektiv teknologi. Med RailCOMPLETE® vil man få automatisert mange av de oppgavene man i dag må gjøre manuelt.

Programvaren, i foreliggende versjon, gjør det til en lek å legge inn, editere og kontrollere store mengder med jernbanetekniske objekter. I kommende versjoner vil programmet også inneholde kompetanse som man ellers kun får gjennom et langt liv innen jernbaneplanlegging, noe som gjør at nyutdannede konsulenter kan gjennomføre komplekse prosjekt med færre muligheter for feil.

Dagens programvare har eksport til kapasitetssimuleringsverktøy og til 3D, i tillegg til å ha et kraftig innebygget tabellverktøy. Man kan til og med se i 2D den «løypa» som et tog beslaglegger på sin ferd gjennom modellen, noe som gjør at man kan planlegge plassering av utstyr, signaler og skilt tidlig i prosjektfasen uten fare for plassproblemer under bygging.

Tidkrevende operasjoner som å utarbeide objektposisjoner referert til et bestemt jernbanespor, eller beregne kollisjonspunkter i sporveksler, såkalt spormiddel, er automatisert.

BANE/15. oktober 2018

Bane NOR skiller ut drift og vedlikehold av jernbanen i eget selskap

Bane NOR oppretter et eget aksjeselskap for drift og vedlikehold av jernbanen. I overkant av 1 000 av Bane NORs 4 500 medarbeidere overføres til det nye selskapet. Dette er en del av jernbanereformen og et steg på veien til konkurranseutsetting av drift og vedlikehold. Les hele saken

Til toppen