Interiør fra Løren stasjon.
Interiør fra Løren stasjon. (Foto: Sporveien)

Nominert til Oslo bys arkitekturpris

Stasjonsanlegget er blant de 21 nominerte til Oslo bys arkitekturpris. I konkurranse blant annet med en skatepark, et bibliotek og et bakehus.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Arkitekturprisen er den gjeveste som deles ut for hovedstadsregionen. Alle innbyggere har hatt anledning til å komme med forslag. Disse vurderes deretter av Rådet for byarkitektur, som igjen nominerer tre kandidater for Byurviklingskomiteen. Komiteen avgir så sin innstilling til forretningsutvalget i Oslo kommune.

Med Oslo bys arkitekturpris vil kommunen hedre ny, god arkitektur som er et tilskudd til byen og dens utvikling. Målet med prisen er å stimulere til økt interesse for arkitektur og byutvikling i Oslo, og å vise frem den nyeste og beste Oslo-arkitekturen.

Leder for Rådet for byarkitektur, Ellen Hellsten, mener at årets kandidater holder høyt nivå.

– Blant de nominerte finnes det veldig mange interessante prosjekter som viser hvordan byen kan fortettes på en kvalitativ god måte, både i sentrum og i småhusområdene, sier hun.

Alle kandidatene stilles ut på Rådhusplassen fra 27. september og blir stående til slutten av oktober. På utstillingsåpningen offentliggjøres også de tre finalistene.

Vinneren utpekes 12.oktober, og prisen til vinneren er en plakett som festes på bygget, men arkitekten får en sum på femti tusen kroner.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen