NHO tok toget

NHO tok toget

NHO har fått gjennomslag i Nasjonal Transportplan for storsatsing på InterCity-triangelet. NHO-sjef Kristin Skogen Lund tok togturen fra Råde i Østfold via Akershus og Oslo til Tangen i Hedmark.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Gigantsatsingen på hele InterCity-triangelet gjør Østlandet til ett stort arbeidsmarked. Dette var budskapet da de tre regiondirektørene Nina Solli, Roald Gulbrandsen og Åge Skinstad, tok med seg 12 stortingspolitikere og nesten like mange bedriftsledere på togtur gjennom fire fylker og tre regioner.

Bedre jernbane betyr tid og penger spart

I Østfold var både medlemsbedriftene Borregaard og Minibuss 24/7 opptatt av gode transportveier til Sverige og ut i Europa. I Oslo og Akershus fokuserte bedriftslederne fra Nexans og DNVGL på større arbeidsmarked når togforbindelsen blir bedre. I Innlandet var bedriftene Furnes Jernstøperi, Ring Mekanikk og GK Rør opptatt av god infrastruktur for bedre flyt både for varer og tjenester.

- Bedre jernbane betyr tid og penger spart, både for de reisende og for bedriftene, sier Skogen Lund.

Røper ikke om satsing på gods i Nasjonal Transportplan

Satsingen på gods i Nasjonal Transportplan ble også etterspurt i alle regioner, men lederen for transportkomiteen, Nicolai Astrup (H) ville ikke røpe mer i denne omgang. Nasjonal Transportplan blir lagt fram ved påsketider, selv om en god del av innholdet allerede er kjent.

JERNBANE/16. oktober 2018

Dobbeldekkertog som midlertidig løsning på Østfoldbanen blir for dyrt

Jernbanedirektoratet har nå konkludert i spørsmålet om innleie av dobbeltdekkertog kunne være en midlertidig løsning for å gi bedre passasjerkapasitet på Østfoldbanen. Grundige undersøkelser viser at dette blir for kostbart som en midlertidig løsning. Les hele saken

Til toppen