Osstrupen bru.
Osstrupen bru. (Bilde: NCC)

NCC skal forsterke bru med ny metode

En helt ny metode tas i bruk når NCC i november går i gang med å forsterke Osstrupen bru på fv. 542 sør for Florø i Sogn og Fjordane.

  • bru
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Den 198 meter lange bruen fra 1976 har etter 40 års tjeneste bøyd seg ned i midten av brubuen. For å stoppe denne nedbøyingen trenger bru-konstruksjonen nå å forsterkes, i tillegg til at bruen skal løftes noe. Prosjektet har en verdi på 36,8 millioner kroner.

– Vi gleder oss til å gå i gang med jobben. Dette er et unikt og utfordrende prosjekt der vi tar i bruk en forsterkningsmetode som ikke er brukt tidligere, sier Henning Simonsen som er NCCs distriktssjef i Vest-Norge.

Metoden som skal brukes er oppspenning av to stålrør inne i bruen, som jekkes fra hver ende mot bruens balastkasse. Rørene har en diameter på 60 centimeter og samlet vekt er 144 tonn. Rørene festes med stålrammer med varierende mellomrom i underdelen av bruen.

- Dette oppdraget passer oss meget godt. Vår prosjektleder Tore Årberg har lang og tung erfaring med anleggsoppdrag i distriktet. I høst avslutter også NCC tre oppdrag i nærområdet, blant annet ved Svelgen kraftverk, et bekkeinntak i Mel og en bro på Fjordbase.

Vurderes for lignende bruer

Bruavdelingen i Vegdirektoratet har prosjektert forsterkningen av Osstrupen bru, og prosjektet utføres på oppdrag for Statens vegvesen region Vest.

–Dersom prosjektet går som forventet, kan det bli aktuelt å bruke denne metoden for å stramme opp andre broer av liknende type der det er oppstått behov for å forsterke konstruksjonen, sier byggleder Sjur Lauvdal i Statens vegvesen.

I tillegg til oppspenning, skal fugen i senter av bruen skiftes, og det skal legges fuktisolering og nytt slitelag på bruens veibane. Arbeidet skal etter planen være ferdigstilt 30.november 2018.

SELVKJØRENDE/21. september 2018

Tester selvkjørende brøytebiler på Oslo lufthavn i vinter

Siden 2010 har Avinor hatt en visjon og et ønske om å automatisere vintervedlikehold. I mars ble autonom snørydding demonstrert på Fagernes lufthavn, og i vinter tar Avinor steget videre med testing av to selvkjørende brøytekjøretøy på Oslo lufthavn. Prosjektet er et av de første i verden der store maskiner skal kjøre autonomt, og sørge for å holde flyplassområder snøfrie. Les hele saken

TRIKK/21. september 2018

Anskaffelsen av nye trikker til Oslo fortsetter med full styrke

Oslo byfogdembete har gitt Sporveien fullt medhold og nekter Siemens innsyn i taushetsbelagt informasjon mellom Sporveien og leverandøren CAF. Siemens har med dette tapt saken som ble anlagt etter at selskapet ikke nådde opp i konkurransen om å få levere de nye trikkene til Oslo. Arbeidet med trikkeanskaffelsen kan dermed fortsette. Les hele saken

SAMFERDSEL/20. september 2018

Samferdselsminister Jon Georg Dale har fått sin habilitet vurdert

Samferdselsminister Jon Georg Dale bad kort tid etter at han blei utnemnd til samferdselsminister om å få sin habilitet vurdert knytt til behandling av visse saker innanfor elektronisk kommunikasjon og sjøtransporttenester. Bakgrunnen var relasjonane han har til Vidar Brein-Karlsen (Huawei Technologies Norway), Reynir Jóhannesson (Ice) og Arne Johan Dale (Havila Shipping). Lovavdelinga i Justis- og beredskapsdepartementet har no kome med sine vurderingar. Les hele saken

Til toppen