NCC overtar asfaltfabrikkene til Franzefoss Pukk

NCC overtar asfaltfabrikkene til Franzefoss Pukk

NCC og Franzefoss har inngått avtale om at NCC Industry AS kjøper asfaltfabrikkene til Franzefoss Pukk AS på Bondkall i Oslo og i Sandvika.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Avtalen innebærer at NCC fra 1. september overtar de to asfaltfabrikkene, de ansatte ved fabrikkene og inngår en langsiktig leverings- og leieavtale i de to Franzefoss-anleggene. I avtalen ligger også retten til å etablere asfaltfabrikk på Steinskogen i Bærum når fabrikken i Sandvika skal avvikles i 2019.

- Vi er svært godt fornøyd med å kunne ta over disse to asfaltfabrikkene. Nå skal vi videreutvikle de to fabrikkene i NCC og ta vel imot våre nye medarbeidere, som vi vet har drevet fabrikkene på en meget god måte, sier Joar Caspersen, adm. direktør i NCC Industry.

Ikke tilfeldig

At valget falt på NCC var ikke tilfeldig ifølge Bager. Franzefoss Pukk AS har hatt et svært godt forretningsmessig forhold til NCC på Lierskogen gjennom mange år, og i den senere tid i forbindelse med byggingen av NCCs nye fabrikk i pukkverket på Lia i Trondheim.

- Vi er trygge på at dette er til det beste for alle parter, og ser frem til et fortsatt godt samarbeid med NCC i årene som kommer, avslutter han.

Franzefoss Pukk AS er en av Norges fremste bergverksbedrifter. Årlig leveres om lag 4,5 millioner tonn pukk og grus til bygg- og anleggsbransjen, offentlig sektor og landbruksnæringen. Med en 100 år lang historie har selskapet opparbeidet en unik kompetanse i å forvalte geologiske ressurser på en bærekraftig og samfunnsmessig god måte.

NCC er blant de ledende aktørene i asfaltmarkedet i Norge og produserer årlig omlag 1,3 millioner tonn asfalt. Selskapet har ambisjoner om ytterligere vekst og med de to fabrikkene sentralt i Oslo-markedet konstaterer Caspersen at en betydelig vekst vil komme i Oslo-markedet.

- Fabrikkene på Bondkall i Oslo og i Sandvika passer godt inn i vår strategi om videre vekst og sterk markedsposisjon i Oslo, sier Joar Caspersen.

En solid posisjon i Oslo

NCC har en klar nordisk vekststrategi i de største byene og oppkjøpet bidrar til en solid posisjon i Oslo.

- Med kjøpet av Franzefoss sine to asfaltfabrikker følger vi vår nordiske strategi om solid tilstedeværelse i alle de største nordiske byene. Oslo har et meget attraktivt marked og vi ser frem til å kunne bli en solid aktør og tilbyder for våre kunder, sier Michael Malm, divisjonssjef for asfalt i NCC Industry.

Med de to asfaltfabrikkene NCC nå overtar, skrinlegger NCC sine planer om en asfaltfabrikk på Sjursøya. Det mobile asfaltverket, som i dag står på Ormsundkaia i Oslo flyttes også i løpet av høsten.

Hverken selger eller kjøper ønsker å kommentere pris i handelen.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen