NCC bygger gang- og sykkelvei til 48 MNOK i Bergen

NCC bygger gang- og sykkelvei til 48 MNOK i Bergen

Kontrakten på utbygging av gang-og sykkelveg på Fv.540 mellom Straume og Sandeidet i Bergen ble inngått mellom NCC og Statens vegvesen fredag 10. februar. Eksisterende gang- og sykkelveg legges om og utvides for å skille gående og syklende. I tillegg etableres det en ny gangbro på cirka 110 meter over Fv.540 ved utløpet av Sælevatnet.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Vi synes det er ekstra kjekt å vinne dette anbudet i sterk konkurranse med en rekke av de flinkeste entreprenørene her på vestlandet. Statens vegvesen er en velkjent og viktig kunde for oss, og vi skal bidra til at prosjektet utføres på en sikker og profesjonell måte, sier Øystein Mehl Eide, prosjektleder i NCC.

[factbox id="1"]

Ferdigstilles i slutten av juni neste år

Kontrakten omfatter blant annet mottak av ca 180 000 kubikkmeter stein til fylling i Sælevatnet, rivning av 2 boliger, opparbeidelse av cirka 1 000 meter gang- og sykkelvei, omlegging og utbedring av Fv.540 ved Sandeide, bygging av gangbro på cirka 110 meter med et tverrsnitt på cirka 4,3 meter og utvidelse av Sælenkanalen i regi av Bergen Kommune. Arbeidet på Fv.540 ferdigstilles i slutten av juni neste år.

- Prosjektorganisasjonen vår har vært samlet siden nyttår, og vi gleder oss over at vi nå endelig kan starte kontraktsinngåelser, samhandling og så snart som mulig sette spaden i jorda. Vi ser virkelig frem til å kjenne lukten av fersk betong igjen, sier Eide.

- Vi har hatt mange flotte prosjekt i Bergensområdet som nylig er avsluttet, og det er derfor ekstra gledelig å fortsatt kunne tilby kort reisevei til en del av våre mange dyktige ansatte som er bosatt i nærområdet, sier Eide med et smil.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen