NBF: Dieselforbud er galskap

NBF: Dieselforbud er galskap

Noen må roe seg i debatten om luftkvalitet. Norges Bilbransjeforbund (NBF) anerkjenner behovet for å iverksette tiltak. Men å leke med bileiere, arbeidstagere og næringslivet er uhørt.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Effekten av et dieselforbud på kommunale veier er ikke dokumentert. Effekten av et fullt dieselforbud er anslått til å være liten. Trolig er forbudet mer et PR-tiltak enn virkningsfull politikk. Og, slik bør man ikke leke med verken bileiere eller bilforhandlere, sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i NBF.

[factbox id="1"]

Dieselforbud er ett av verktøyene Bystyret har. Datokjøring, rushtidsavgift er andre. Begge deler er innført i Bergen. Disse tiltakene bør Oslo ta lærdom av før de hiver rundt seg med mer eller mindre velgjennomtenkte tiltak.

- Hva med hybridbiler som har dieselmotor? Dieselbil eller elektrisk bil? Hvem skal håndheve, hvordan skal politiet se forskjell på en diesel og en bensinbil – vil folk bry seg? Vil forbudet ha effekt? Hvilken effekt vil mer kø på E18, Ring 3 og Ring 1 ha? Det er mer sannsynlig at tiltaket ikke vil ha effekt enn at det vil ha det. Dette er symbolpolitikk, og en debatt som forvirrer og utsetter arbeidsplasser i fare, sier Nilsen.

Luftkvaliteten blir stadig bedre i Norge. I følge SSB står veitrafikken for like i overkant av 20 prosent av de samlede NOX-utslippene i Norge, men andelen er synkende. Miljødirektoratets prognoser viser at NO2 utslippene i Stor-Oslo fra veitrafikken vil synke mye de neste 5-10 årene.

- Teknologinøytrale tiltak har vi i bilbransjen forståelse for. Datokjøring, noe som kan håndheves og er testet, kan være ok. Rushtidsavgift kan også være ok. Poenget i kritiske perioder er å få ned trafikken, og mindre kø. Uten kø vil det heller ikke være store forskjeller mellom utslippene fra bensin og dieselbiler, legger Nilsen til.

Det er viktig å merke seg at et eventuelt dieselforbud vil inntreffe sjelden. Etter år 2000 har situasjonen oppstått i 2003, 2006, 2009, 2010 og 2011. Episodene har vart i cirka 5-10 dager.

- En dieselbileier i Oslo risikerer at han/hun vil måtte la bilen stå hvis han/hun skal kjøre på kommunale veier i Oslo i 3-5 dager hvert andre år hvis Bystyret innfører dieselforbud foran andre tiltak, hver eneste gang det er dårlig luft. NBF tror ikke det er sannsynlig. Dermed blir hele ordskiftet oppkonstruert og sannsynligvis ikke noe som gjør lufta bedre, sier Nilsen.

VANN/16. februar 2018

Vann vår usynlige ressurs

Vann er utgangspunktet for et sivilisert samfunn, men det glemmer vi. Et av de grunnleggende kravene i befolkningen er trygg drikkevannsforsyning slik at vi ikke utsettes for risiko. Men det er ingen selvfølge i fremtiden, forteller forsker Arve Heistad ved NMBU. Les hele saken

SAMFERDSELSPROSJEKTER/16. februar 2018

Kan gi halve befolkningen en grønnere bo- og transporthverdag

Ordførere og byråder fra de ni største byområdene kommer denne uken til Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Tema er de kommende forhandlingene mellom staten og byområdene om hvilke virkemidler og ressurser som skal inngå i byvekstavtalene. Målet for disse avtalene er bedre mobilitet og transportløsninger for innbyggerne, slik at veksten i persontransport tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Les hele saken

Til toppen