NBF: Dieselforbud er galskap

NBF: Dieselforbud er galskap

Noen må roe seg i debatten om luftkvalitet. Norges Bilbransjeforbund (NBF) anerkjenner behovet for å iverksette tiltak. Men å leke med bileiere, arbeidstagere og næringslivet er uhørt.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Effekten av et dieselforbud på kommunale veier er ikke dokumentert. Effekten av et fullt dieselforbud er anslått til å være liten. Trolig er forbudet mer et PR-tiltak enn virkningsfull politikk. Og, slik bør man ikke leke med verken bileiere eller bilforhandlere, sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i NBF.

[factbox id="1"]

Dieselforbud er ett av verktøyene Bystyret har. Datokjøring, rushtidsavgift er andre. Begge deler er innført i Bergen. Disse tiltakene bør Oslo ta lærdom av før de hiver rundt seg med mer eller mindre velgjennomtenkte tiltak.

- Hva med hybridbiler som har dieselmotor? Dieselbil eller elektrisk bil? Hvem skal håndheve, hvordan skal politiet se forskjell på en diesel og en bensinbil – vil folk bry seg? Vil forbudet ha effekt? Hvilken effekt vil mer kø på E18, Ring 3 og Ring 1 ha? Det er mer sannsynlig at tiltaket ikke vil ha effekt enn at det vil ha det. Dette er symbolpolitikk, og en debatt som forvirrer og utsetter arbeidsplasser i fare, sier Nilsen.

Luftkvaliteten blir stadig bedre i Norge. I følge SSB står veitrafikken for like i overkant av 20 prosent av de samlede NOX-utslippene i Norge, men andelen er synkende. Miljødirektoratets prognoser viser at NO2 utslippene i Stor-Oslo fra veitrafikken vil synke mye de neste 5-10 årene.

- Teknologinøytrale tiltak har vi i bilbransjen forståelse for. Datokjøring, noe som kan håndheves og er testet, kan være ok. Rushtidsavgift kan også være ok. Poenget i kritiske perioder er å få ned trafikken, og mindre kø. Uten kø vil det heller ikke være store forskjeller mellom utslippene fra bensin og dieselbiler, legger Nilsen til.

Det er viktig å merke seg at et eventuelt dieselforbud vil inntreffe sjelden. Etter år 2000 har situasjonen oppstått i 2003, 2006, 2009, 2010 og 2011. Episodene har vart i cirka 5-10 dager.

- En dieselbileier i Oslo risikerer at han/hun vil måtte la bilen stå hvis han/hun skal kjøre på kommunale veier i Oslo i 3-5 dager hvert andre år hvis Bystyret innfører dieselforbud foran andre tiltak, hver eneste gang det er dårlig luft. NBF tror ikke det er sannsynlig. Dermed blir hele ordskiftet oppkonstruert og sannsynligvis ikke noe som gjør lufta bedre, sier Nilsen.

JERNBANE/18. oktober 2018

Go-Ahead er tildelt kontrakten for Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen

Jernbanedirektoratet har besluttet at kontrakten for å stå for togtilbudet på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen tildeles Go-Ahead Norge AS. Tre togselskap var med i sluttfasen av konkurransen og det var små forskjeller mellom dem. Les hele saken

JERNBANE/16. oktober 2018

Dobbeldekkertog som midlertidig løsning på Østfoldbanen blir for dyrt

Jernbanedirektoratet har nå konkludert i spørsmålet om innleie av dobbeltdekkertog kunne være en midlertidig løsning for å gi bedre passasjerkapasitet på Østfoldbanen. Grundige undersøkelser viser at dette blir for kostbart som en midlertidig løsning. Les hele saken

Til toppen