Prosjektet ZED vil utvikle en gravemaskin som kan spare miljøet for et årlig klimagassutslipp på ca. 100 tonn CO₂-ekvivalenter og være helt uten utslipp av hydrokarboner, svevestøv og nitrøse gasser.
Prosjektet ZED vil utvikle en gravemaskin som kan spare miljøet for et årlig klimagassutslipp på ca. 100 tonn CO₂-ekvivalenter og være helt uten utslipp av hydrokarboner, svevestøv og nitrøse gasser. (Foto: NASTA AS)

NASTA og SINTEF skal utvikle utslippsfrie gravemaskiner

PILOT-E programmet støtter prosjektet Zero Emission Digger (ZED) med 8 MNOK for å få større, utslippsfrie gravemaskiner på markedet.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Dette var veldig moro. Vi i NASTA er veldig opptatt av fornøyde kunder. Når kundene våre ønsker utslippsfrie anleggsmaskiner, så må vi hive oss rundt og skaffe det, sier HMS-ansvarlig i NASTA, Nils-Olav Haukaas.

Ikke hyllevare

For utslippsfrie anleggsmaskiner er ikke hyllevare – de må lages – og til dels finnes opp. Opptakten til prosjektet var et initiativ fra Omsorgsbygg og Bellona, som ved hjelp av SINTEF Byggforsk og DiFi jobbet med å utvikle rammevilkår for utslippsfrie byggeplasser i Oslo. Invitasjoner til næringslivet førte til at Skanska, Siemens og NASTA ble med i en samarbeidsgruppe.

Fakta om prosjektet:

Prosjektet 30t utslippsfri gravemaskin – zero emission digger (ZED) vil utvikle, designe, produsere, teste og sette i drift en prototyp utslippsfri beltegravemaskin i klassen 30 tonn. Prosjektet baserer seg på å bygge om en eksisterende 30t gravemaskin til elektrisk drift med strøm fra batteri og hydrogen brenselcelle. Maskinen vil settes i drift på byggeplasser i Oslo og vil demonstrere at det er teknisk mulig å fjerne utslippene fra større anleggsmaskiner helt. En slik gravemaskin vil kunne spare miljøet for et årlig klimagassutslipp på ca. 100 tCO₂eq, samt være helt uten utslipp av hydrokarboner, svevestøv og nitrøse gasser. Prosjektet er et samarbeid mellom partnerne Bellona, NASTA, DIFI, Omsorgsbygg, SINTEF, Skanska og Siemens.

– Dette blir et spennende prosjekt for byggebransjen. Større, utslippsfrie anleggsmaskiner er allerede etterspurt av offentlige byggherrer som Omsorgsbygg. Her skal SINTEF bruke sin kompetanse innen hydrogen- og batteriteknologi samt byggeprosesser sammen med NASTA og Siemens til å utvikle en 30t utslippsfri gravemaskin, sier forsker Marianne Kjendseth Wiik ved SINTEF Byggforsk.

En stor utfordring

Målet er å lage en stor anleggsmaskin – en gravemaskin på 30 tonn – som ikke slipper ut noe forurensing til luft. Det betyr at den må være elektrisk. Maskinen skal kunne fungere fint på byggeplasser i Oslo. Det er en stor utfordring, siden det i dag ikke er mange mega-watt ledig strømkapasitet på byggeplasser i etablerte og tettbygde strøk. 

– På vegne av arbeidsgruppen vil jeg få takke PILOT-E for tilliten. Omtrent på denne tiden neste år skal vi ha en prototype klar.  Men først blir det veldig mye jobbing – så nå må vi brette opp ermene, sier Haukaas.

Initiativet, som er i regi av Norges forskningsråd, Enova og Innovasjon Norge, har allerede hatt stor betydning og vil gjøre at norsk næringsliv kan få et godt grunnlag for en fremtid med grønn vekst.

SELVKJØRENDE/21. mai 2019

Nå er Ruters første selvkjørende busser i drift

Ved 14-tiden i går rullet Ruters selvkjørende busser "Mads" og "Oda" avgårde på sin første ordinære kjøretur mellom Kontraskjæret og Vippetangen i Oslo. Fra og med i dag kan alle med gyldig Ruter-billett benytte seg av det nye reisetilbudet. Kjøretøyene har 11 sitteplasser for passasjerer og vil kjøre i opptil 18 km/t. Les hele saken

BOMPENGER/21. mai 2019

Innstramming på bruk av bompenger

Samferdselsminister Jon Georg Dale har nå besluttet at i porteføljestyrte bompengepakker i byområder med byvekstavtaler skal kostnadsøkninger og inntektssvikt håndteres ved å nedskalere eller helt kutte enkelte tiltak i pakken slik at ikke bilistene får økte bompenger. Les hele saken

INTERCITY/20. mai 2019

InterCity-utbygginga på Vestfoldbanen i rute

Regjeringa legg no fram forslag for Stortinget om kostnadsrammer for InterCity-prosjekta Drammen–Kobbervikdalen og Nykirke–Barkåker på Vestfoldbanen. Når Stortinget har fastsett kostnadsrammene, kan dei store byggjearbeida starte opp. Dei to InterCity-prosjekta skal etter planen stå ferdige på midten av 2020-talet. Les hele saken

Til toppen