Prosjektet ZED vil utvikle en gravemaskin som kan spare miljøet for et årlig klimagassutslipp på ca. 100 tonn CO₂-ekvivalenter og være helt uten utslipp av hydrokarboner, svevestøv og nitrøse gasser.
Prosjektet ZED vil utvikle en gravemaskin som kan spare miljøet for et årlig klimagassutslipp på ca. 100 tonn CO₂-ekvivalenter og være helt uten utslipp av hydrokarboner, svevestøv og nitrøse gasser. (Foto: NASTA AS)

NASTA og SINTEF skal utvikle utslippsfrie gravemaskiner

PILOT-E programmet støtter prosjektet Zero Emission Digger (ZED) med 8 MNOK for å få større, utslippsfrie gravemaskiner på markedet.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Dette var veldig moro. Vi i NASTA er veldig opptatt av fornøyde kunder. Når kundene våre ønsker utslippsfrie anleggsmaskiner, så må vi hive oss rundt og skaffe det, sier HMS-ansvarlig i NASTA, Nils-Olav Haukaas.

Ikke hyllevare

For utslippsfrie anleggsmaskiner er ikke hyllevare – de må lages – og til dels finnes opp. Opptakten til prosjektet var et initiativ fra Omsorgsbygg og Bellona, som ved hjelp av SINTEF Byggforsk og DiFi jobbet med å utvikle rammevilkår for utslippsfrie byggeplasser i Oslo. Invitasjoner til næringslivet førte til at Skanska, Siemens og NASTA ble med i en samarbeidsgruppe.

Fakta om prosjektet:

Prosjektet 30t utslippsfri gravemaskin – zero emission digger (ZED) vil utvikle, designe, produsere, teste og sette i drift en prototyp utslippsfri beltegravemaskin i klassen 30 tonn. Prosjektet baserer seg på å bygge om en eksisterende 30t gravemaskin til elektrisk drift med strøm fra batteri og hydrogen brenselcelle. Maskinen vil settes i drift på byggeplasser i Oslo og vil demonstrere at det er teknisk mulig å fjerne utslippene fra større anleggsmaskiner helt. En slik gravemaskin vil kunne spare miljøet for et årlig klimagassutslipp på ca. 100 tCO₂eq, samt være helt uten utslipp av hydrokarboner, svevestøv og nitrøse gasser. Prosjektet er et samarbeid mellom partnerne Bellona, NASTA, DIFI, Omsorgsbygg, SINTEF, Skanska og Siemens.

– Dette blir et spennende prosjekt for byggebransjen. Større, utslippsfrie anleggsmaskiner er allerede etterspurt av offentlige byggherrer som Omsorgsbygg. Her skal SINTEF bruke sin kompetanse innen hydrogen- og batteriteknologi samt byggeprosesser sammen med NASTA og Siemens til å utvikle en 30t utslippsfri gravemaskin, sier forsker Marianne Kjendseth Wiik ved SINTEF Byggforsk.

En stor utfordring

Målet er å lage en stor anleggsmaskin – en gravemaskin på 30 tonn – som ikke slipper ut noe forurensing til luft. Det betyr at den må være elektrisk. Maskinen skal kunne fungere fint på byggeplasser i Oslo. Det er en stor utfordring, siden det i dag ikke er mange mega-watt ledig strømkapasitet på byggeplasser i etablerte og tettbygde strøk. 

– På vegne av arbeidsgruppen vil jeg få takke PILOT-E for tilliten. Omtrent på denne tiden neste år skal vi ha en prototype klar.  Men først blir det veldig mye jobbing – så nå må vi brette opp ermene, sier Haukaas.

Initiativet, som er i regi av Norges forskningsråd, Enova og Innovasjon Norge, har allerede hatt stor betydning og vil gjøre at norsk næringsliv kan få et godt grunnlag for en fremtid med grønn vekst.

JERNBANE/ 9. november 2018

Tallet på togreiser fortsetter å øke

NSB melder at veksten i persontrafikken fortsetter. Etter årets første åtte måneder hadde NSB 8,1 prosent flere passasjerer enn i samme periode i fjor. -At veksten fortsetter år etter år er svært gledelig, sier konserndirektør i NSB persontog, Arne Fosen. Les hele saken

LUFTHAVN/ 8. november 2018

Kontrakten for Tromsø lufthavns nye terminalprosjekt er signert

– Nå er det offisielt, nå begynner arbeidet med å skape en ny arktisk hub som han bidra til økt vekst i hele regionen,» Sier Eskild Andersen. «Prosjektet har høy prioritet da trafikkveksten i nord forventes å fortsette, og vi gleder oss til å kunne få bedre kapasitet og fasiliteter i Tromsø. sier Thorgeir Landevaag, divisjonsdirektør i Avinor. Les hele saken

SKRED/ 8. november 2018

Skredsikringsprosjekt på E136 offisielt opna

– Det skal vere trygt å ferdast på norske vegar. Difor har denne regjeringa satsa mykje på skredsikring i djupe dalar og langs bratte fjell. E136 gjennom Romsdalen er ei særs viktig transportåre med mykje tungtransport. Med skredsikringa ved Horgheim, sørger vi no for betre framkome og trafikktryggleik for bilistane på denne strekninga, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen