Nasjonal forskningsstrategi for Smartgrids

Nasjonal forskningsstrategi for Smartgrids

5 institutter ved NTNU (Elkraftteknikk, Telematikk, Kybernetikk, Industriell økonomi og teknologiledelse, Tverrfaglige kulturstudier), 3 utdanningsinstitusjoner (NMBU, Høgskolen i Narvik, Universitetet i Stavanger) og 2 forskningsinstitutter (SINTEF Energi, SINTEF IKT) har utformet en nasjonal forskningsstrategi for Smartgrids.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Morten Hovd, professor i teknisk kybernetikk ved NTNU, har ledet arbeidet til Scientific Committee i Smartgridsenteret. Han sier at folks vilje til å dele informasjon og tenke sammen har vært avgjørende for å komme i havn med strategidokumentet.

[factbox id="1"]

På vegne av Scientific Committee ønsker Morten Hovd at dokumentet brukes av fagmiljøene selv, av energi- og IKT-bransjen og ikke minst av Virkemiddelapparatet. Eksempelvis peker dokumentet på at det er behov for strukturerende virkemidler på feltet som gjør at industrien og fagmiljøer kommer sammen i et langsiktig samarbeid for forskningsbasert innovasjon. Videre anbefaler strategien at forskningstematikken og interessentene i smartgridsutviklingen er såpass bredt sammensatt at det bør etableres mer enn ett forskningssenter for miljøvennlig energi (FME) innenfor temaet.

Smartgridsenterets leder, Grete Coldevin, vil på vegne av styret i Smartgridsenteret gratulerer Scientific Committee med arbeidet. Hun sier at strategien gir en god innsikt i ulike fagmiljøers kompetanse og forskningsinteresser. Det er ikke bare tekniske miljøer som er representert. Strategien inneholder også bidrag fra samfunnsvitenskapelige og økonomiske fagmiljøer. Dokumentet viser at Smartgrids rommer et bredt sett av forskningsspørsmål og utfordringer. Strategien er skrevet på engelsk slik at den også skal kunne kommunisere til internasjonale fagmiljøer hva smartgrids representerer fra et norsk perspektiv.

Coldevin legger til at i fjor leverte nettselskapene i Smartgridsenteret en felles strategi for Forskning, utvikling og demonstrasjon – sett ut i fra nettselskapenes behov. Nå har også forskningsmiljøene kommet på banen og trukket opp et bredt perspektiv hvor smartgrids inngår i en visjon om fremtidens intelligente og klimavennlige energisystem.

Les rapporten her.

SELVKJØRENDE/21. september 2018

Tester selvkjørende brøytebiler på Oslo lufthavn i vinter

Siden 2010 har Avinor hatt en visjon og et ønske om å automatisere vintervedlikehold. I mars ble autonom snørydding demonstrert på Fagernes lufthavn, og i vinter tar Avinor steget videre med testing av to selvkjørende brøytekjøretøy på Oslo lufthavn. Prosjektet er et av de første i verden der store maskiner skal kjøre autonomt, og sørge for å holde flyplassområder snøfrie. Les hele saken

TRIKK/21. september 2018

Anskaffelsen av nye trikker til Oslo fortsetter med full styrke

Oslo byfogdembete har gitt Sporveien fullt medhold og nekter Siemens innsyn i taushetsbelagt informasjon mellom Sporveien og leverandøren CAF. Siemens har med dette tapt saken som ble anlagt etter at selskapet ikke nådde opp i konkurransen om å få levere de nye trikkene til Oslo. Arbeidet med trikkeanskaffelsen kan dermed fortsette. Les hele saken

SAMFERDSEL/20. september 2018

Samferdselsminister Jon Georg Dale har fått sin habilitet vurdert

Samferdselsminister Jon Georg Dale bad kort tid etter at han blei utnemnd til samferdselsminister om å få sin habilitet vurdert knytt til behandling av visse saker innanfor elektronisk kommunikasjon og sjøtransporttenester. Bakgrunnen var relasjonane han har til Vidar Brein-Karlsen (Huawei Technologies Norway), Reynir Jóhannesson (Ice) og Arne Johan Dale (Havila Shipping). Lovavdelinga i Justis- og beredskapsdepartementet har no kome med sine vurderingar. Les hele saken

Til toppen