Nå blir det sommerfartsgrense på E6

Nå blir det sommerfartsgrense på E6

– Det er gledelig at vi igjen kan øke fartsgrensen til 110 km/t på strekningene Ås – Mosseporten og Gran – Kolomoen på E6. Det er fint at folk får muligheten til å redusere reisetiden sin ytterligere, så lenge veistandarden er god nok og trafikksikkerheten er ivaretatt, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Det ble i fjor for første gang åpnet for sommerfartsgrense på 110 km/t på E6-strekningene Ås – Mosseporten og Gran – Kolomoen. Etter å ha hatt vinterfartsgrense 100 km/t siden november, blir strekningen Gran – Kolomoen skiltet opp igjen til 110 km/t natt til fredag 15. april. Strekningen Ås – Mosseporten fikk sommerfartsgrense på ny natt til 4. april. Det er trafikksikkerhetsmessige hensyn som gjør at Vegdirektoratet har vurdert at de strekningene kun bør ha fartsgrense 110 km/t i sommerhalvåret.

Sommerfartsgrensene gjelder fra april til om lag 1. november hvert år.

[factbox id="1"]

Redusert reisetid gir samfunnsøkonomisk gevinst

– Regjeringen er opptatt av å binde sammen gode bo- og arbeidsregioner. Gjennom investeringer i infrastruktur som reduserer avstander i både tid og lengde, får man en samfunnsøkonomisk gevinst mange steder. Redusert reisetid gjør at arbeidstakere får tilgang til flere potensielle arbeidsplasser, og bedrifter får økt rekrutteringsområde, sier Solvik-Olsen.

Strekningene er valgt basert på råd fra Statens vegvesen. Det er på veger med særlig god utformings- og sikkerhetsstandard det er åpnet for høyere fartsgrense. Statens vegvesen har foretatt trafikksikkerhetsinspeksjoner og gjennomført nødvendige tiltak for å ivareta trafikksikkerheten på de utvalgte strekningene.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen