Muliggør en tunnel uten sprengning

Muliggør en tunnel uten sprengning

HEDINS HJULGRÄVMASKINER AB arbeider for å bygge rom for det nye vannrenseanlegget til Vestfjorden Avløpsselskap. På grunn av pågående prosesser i det eksisterende anlegget kan det ikke utføres sprengning, og all utgraving blir derfor gjennomført med Atlas Copcos hydraulhammer og nye Drum Cutter, et effektivt supplement til de hydrauliske hammerne.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

De nye lokalene vil bli bygget under bakken, og tunnelprosjektet medfører uttak av omkring 2 000 kubikkmeter stein.

[factbox id="1"]

Spesielle tilbehør

Tunnel- og gruvespesialisten Hedins har utstyrt en hjulgående gravemaskin fra Liebherr med spesielle tilbehør og tilpasninger som gjør at den kan fungere som bærer for tre forskjellige hydrauliske tilbehør og en Drum Cutter. En spesiell bom for tunnelarbeid gjør det mulig for bæreren å arbeide i lave tunneler, og en løftbar førerhytte gir operatøren bredest mulig oversikt over arbeidsområdet.

Monterer hydraulisk slangetrommel

Både vanndusjsystem og kompressor er nødvendig for å holde steiner og støv borte fra hammeren, og derfor har Hedins også montert en hydraulisk slangetrommel på bæreren. Slangen er koblet til en rørledning, og fra rullen går vannet via rørsystemet til sprøytemunnstykket på en adapterplate. For å øke trykket under vannsprøytingen og holde støvet borte fra hammerens slagmekanisme er det behov for trykkluft, og derfor har Hedins også utstyrt en Atlas Copco stempelkompressor med en hydraulmotor og montert den på en bærer.

Bruker tre hammere

Med sin lange erfaring fra tunnelarbeider vet Hedins at det kreves ulike hammere for de ulike arbeidsoppgavene, og man har derfor brukt tre hammere samt en Drum Cutter fra Atlas Copco. Tilbehørene kan enkelt byttes ved hjelp av et hurtigfeste, og på den måten brukes til de ulike fasene av arbeidsprosessen.

For den nedre delen av tunnelen brukes den tyngre hammeren HB 2000 DP og en hammerboks som er modifisert av Hedins for å gi ekstra beskyttelse av hammeren. For tunnelveggene bruker man isteden den noe lettere hammeren MB 1500 DP, og til rens av taket brukes en relativt liten hammer (SB 552). Når det kommer til etterbehandling av flatene og for å justere tunnelprofilet er det isteden en forlenget Drum Cutter som gjør jobben.

JERNBANE/ 9. november 2018

Tallet på togreiser fortsetter å øke

NSB melder at veksten i persontrafikken fortsetter. Etter årets første åtte måneder hadde NSB 8,1 prosent flere passasjerer enn i samme periode i fjor. -At veksten fortsetter år etter år er svært gledelig, sier konserndirektør i NSB persontog, Arne Fosen. Les hele saken

LUFTHAVN/ 8. november 2018

Kontrakten for Tromsø lufthavns nye terminalprosjekt er signert

– Nå er det offisielt, nå begynner arbeidet med å skape en ny arktisk hub som han bidra til økt vekst i hele regionen,» Sier Eskild Andersen. «Prosjektet har høy prioritet da trafikkveksten i nord forventes å fortsette, og vi gleder oss til å kunne få bedre kapasitet og fasiliteter i Tromsø. sier Thorgeir Landevaag, divisjonsdirektør i Avinor. Les hele saken

SKRED/ 8. november 2018

Skredsikringsprosjekt på E136 offisielt opna

– Det skal vere trygt å ferdast på norske vegar. Difor har denne regjeringa satsa mykje på skredsikring i djupe dalar og langs bratte fjell. E136 gjennom Romsdalen er ei særs viktig transportåre med mykje tungtransport. Med skredsikringa ved Horgheim, sørger vi no for betre framkome og trafikktryggleik for bilistane på denne strekninga, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen