Mindre hyppige EU-kontroller

Mindre hyppige EU-kontroller

Fra 1. oktober får større bobiler, personbiler og bevaringsverdige kjøretøy mindre hyppige EU-kontroller.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Det er ingen god grunn til at større bobiler, personbiler og bevaringsverdige kjøretøy skal kontrolleres hyppigere enn mindre biler. Derfor gjør regjeringen det nå litt enklere å eie slike biler, og de får fra 1. oktober samme kontrollintervaller som vanlige personbiler, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I dag kontrolleres bobiler og andre personbiler tyngre enn 3500 kg årlig, mens mindre personbiler kontrolleres første gang etter fire år, og deretter annethvert år. Fra 1. oktober vil nedre vektgrense for personbiler som skal ha årlig periodisk kontroll endres fra 3500 kg til 7500 kg. Dermed vil større bobiler og personbiler likestilles med mindre personbiler.

Bevaringsverdige kjøretøy får også mindre hyppige kontroller

Samtidig vil det bli en mindre hyppig periodisk kontroll av bevaringsverdige kjøretøy. I dag har slike kjøretøy samme kontrollintervall som andre biler. Fra 1. oktober skal bevaringsverdige kjøretøy følge ordinære kontrollintervaller til de er 30 år, etter dette kontrolleres hvert femte år frem til de er 50 år, og deretter gis fritak for kontroll.

– Bevaringsverdige kjøretøy brukes stort sett bare om sommeren, og kjøres generelt mindre enn andre biler. De eies og brukes fordi de har motorhistorisk verdi, og er som regel ikke i ordinær bruk. Det er få trafikkuhell med disse kjøretøyene, og erfaringsmessig tar eierne godt vare på bilene. Derfor blir det mindre hyppige kontroller også for bevaringsverdige kjøretøy. Departementet vil på sikt, og i samarbeid med bransjen, vurdere mulighetene for lempeligere kontrollintervall også for andre, eldre kjøretøy enn de som faller innunder definisjonen "bevaringsverdig", sier Solvik-Olsen.

VEGTEKNOLOGI/ 9. april 2019

Informasjon i sanntid om alle på veien

– Trafikksentral sør har informasjon i sanntid fra alle som har vår teknologi installert, og som befinner seg ute på veien. Dette letter informasjon til publikum, og gir en bedre produksjonsflyt og flåtestyring for alle som gjør en jobb ute på veien – både sommer og vinter. Les hele saken

TEKNOLOGI/ 9. april 2019

Nordmann testpilot for utvikling av teknologi

– Det er klart det var moro å bli spurt, og enda morsommere å være med på prosessen. Det var mye spennende som skjedde, og mye å sette seg inn i. Men resultatet ble veldig bra, og jeg synes jo at det er litt artig å ha vært med på utviklingen. Les hele saken

Til toppen