Mindre hyppige EU-kontroller

Mindre hyppige EU-kontroller

Fra 1. oktober får større bobiler, personbiler og bevaringsverdige kjøretøy mindre hyppige EU-kontroller.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Det er ingen god grunn til at større bobiler, personbiler og bevaringsverdige kjøretøy skal kontrolleres hyppigere enn mindre biler. Derfor gjør regjeringen det nå litt enklere å eie slike biler, og de får fra 1. oktober samme kontrollintervaller som vanlige personbiler, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I dag kontrolleres bobiler og andre personbiler tyngre enn 3500 kg årlig, mens mindre personbiler kontrolleres første gang etter fire år, og deretter annethvert år. Fra 1. oktober vil nedre vektgrense for personbiler som skal ha årlig periodisk kontroll endres fra 3500 kg til 7500 kg. Dermed vil større bobiler og personbiler likestilles med mindre personbiler.

Bevaringsverdige kjøretøy får også mindre hyppige kontroller

Samtidig vil det bli en mindre hyppig periodisk kontroll av bevaringsverdige kjøretøy. I dag har slike kjøretøy samme kontrollintervall som andre biler. Fra 1. oktober skal bevaringsverdige kjøretøy følge ordinære kontrollintervaller til de er 30 år, etter dette kontrolleres hvert femte år frem til de er 50 år, og deretter gis fritak for kontroll.

– Bevaringsverdige kjøretøy brukes stort sett bare om sommeren, og kjøres generelt mindre enn andre biler. De eies og brukes fordi de har motorhistorisk verdi, og er som regel ikke i ordinær bruk. Det er få trafikkuhell med disse kjøretøyene, og erfaringsmessig tar eierne godt vare på bilene. Derfor blir det mindre hyppige kontroller også for bevaringsverdige kjøretøy. Departementet vil på sikt, og i samarbeid med bransjen, vurdere mulighetene for lempeligere kontrollintervall også for andre, eldre kjøretøy enn de som faller innunder definisjonen "bevaringsverdig", sier Solvik-Olsen.

ITS/14. november 2018

Oslopakke 3 legger bedre til rette for miljøvennlige reiser

– Oslopakke 3 er en videreføring av initiativene som førte til vedtak om innføring av bompengesystem rundt Oslo. Som i andre byer har bompengeinnkreving finansiert veg- og kollektivutbygging i Oslo. Dette vil nok prege arbeidet med Oslopakke 3 også rent teknisk. Les hele saken

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen