Mannen i røyken: Øvingskoordinator Endre Quie Stephensen fra Statens vegvesen.
Mannen i røyken: Øvingskoordinator Endre Quie Stephensen fra Statens vegvesen. (Foto: Bjørn Lillevolden)

Meget vellykket øvelse i Teigkamptunnelen på E6 i Nord-Fron i Gudbrandsdalen

– Vi har nylig gjennomført en fullskala øvelse full utrykning fra alle nødetater, samt samhandling og fjernkoordinering med Statens vegvesens Vegtrafikksentral i Oslo (VTS).

  • tunnelbrann
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Statens vegvesen er meget godt fornøyde med gjennomføringen og resultatene av denne øvelsen, sier øvingskoordinator Endre Quie Stephensen i Statens vegvesen.  Jeg setter stor pris at så mange fra lokalsamfunnet i Nord-Fron har stilt opp og gjennomført en fantastisk god jobb for å gjøre denne øvelsen så realistisk og god som mulig, tilføyer han.

– Vegtrafikksentralen er også meget godt fornøyde med gjennomføring og samarbeidet med lokale krefter. Jeg personlig vil spesielt framheve det lokale engasjementet og innsatsen til alle deltakerne på øvelsen i Teigkamptunnelen, sier seniorrådgiver Kai Gundersen på Vegtrafikksentralen.

E6 Teigkamptunnelen. Foto: Bjørn Lillevolden

Kort om øvelsen

I tunnelen ble det brukt effekter som bilvrak, røyk og realistisk sminkede markører. Det var full utrykning fra alle nødetater, samt samhandling og fjernkoordinering med Statens vegvesens Vegtrafikksentral i Oslo (VTS).

To realistiske scenarier som nødetatene fikk øve på

To personbiler har kollidert og kjørt i tunnelveggen, ingen brann, 8 personer skadet. Uvisst omfang. Ambulanse i transport kommer først til skadestedet. Varsling og utrykning av nødetater. Vegtrafikksentraler (VTS)stenger tunnelen umiddelbart og varsler med fareskilt og trafikkmeldinger i media. Innsatsstyrker kommer. Avklaring på skadestedet. Styring av ventilasjon og lys. Avklaring av på skadested. Kontroll på skadde og kontroll på skadested.

Slukking av brann i lastebil. Foto: Bjørn Lillevolden
To biler har kollidert. Foto: Bjørn Lillevolden
Kræsj mot tunnelvegg. Foto: Bjørn Lillevolden

Melding om ulykke i tunnel fra VTS. Det er observert en lastebil, røyk, samt personbiler. Nødetater varsles.. Det brenner i lastebilen. Brann, Politi og ambulanser ankommer tunnel. Innsats mot brann i lastebil iverksettes. Behandling av evakuerte personer, tunnelen er kraftig røyklagt, brannen slukkes. Tunnelviftene kjøres på høy frekvens, luft og sikt bedres.

MILJØ/25. april 2019

Miljøfartsgrenser kommer og går

– Det er viktig å ha miljøfartsgrenser i tider der det produseres og virvles opp mye svevestøv. Det skjer spesielt om vinteren ved piggdekkbruk. Men også på vårparten, når veiene tørker opp, virvles  igjen mye veistøv opp, og da kan miljøfartsgrenser dempe denne prosessen. Les hele saken

Til toppen