MEF: Tydelig veisatsing i statsbudsjettet for 2016

MEF: Tydelig veisatsing i statsbudsjettet for 2016

Regjeringen foreslår å øke bevilgningene til vei med 4,9 milliarder kroner.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Regjeringen foreslår å bevilge 60,2 milliarder kroner til samferdselsformål i statsbudsjettet for 2016. Veisektoren er vinneren på samferdselsområdet. Bevilgningene til veiformål økes i 2016 med 8,8 prosent, til 31,5 milliarder kroner samlet. Budsjettforslaget for jernbaneformål innebærer imidlertid en reduksjon på om lag 200 millioner kroner sammenlignet med 2015.

[factbox id="1"]

– Forslaget til neste års statsbudsjett innebærer en tydelig satsing på vei. Det er særlig positivt å registrere at vedlikeholdsetterslepet for riksveiene vil bli redusert med i overkant av to milliarder kroner til neste år, sier Trond Johannesen, administrerende direktør i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF).

Foran skjema for drift og vedlikehold

Sett opp i mot Nasjonal transportplan (NTP) 2014-2017 innebærer budsjettforslaget at regjeringen overoppfyller bevilgningene til drift og vedlikehold, med om lag 1,3 milliarder kroner. Når det gjelder riksveiinvesteringer medfører budsjettet et gap på 4,6 milliarder kroner etter tre år i inneværende NTP-periode.

– Satsingen på vedlikehold har vært nødvendig, og behovet for å redusere veietterslepet er fortsatt stort. Men hvis NTP skal være det styringsverktøyet det er ment å være er det uheldig med store avvik for viktige poster som riksveiinvesteringer, påpeker Trond Johannesen.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen