Gundersen & Løken vil presentere nyheter innen maskinstyring på Arctic Entrepreneur. Fra venstre Jan Floberg, Robert Soltes, Erik Lea, Christopher og Westlye Erik Sørngård.
Gundersen & Løken vil presentere nyheter innen maskinstyring på Arctic Entrepreneur. Fra venstre Jan Floberg, Robert Soltes, Erik Lea, Christopher og Westlye Erik Sørngård. (Foto: Ann Kristin Engebakken)

Maskinstyring made in Norway

Anleggsbransjen er i rivende teknologisk utvikling med økt digitalisering. Innen maskinstyring finner vi på verdensbasis fire store aktører – og en liten norsk. Under Arctic Entrepreneur vil Gundersen & Løken demonstrere neste generasjon DigPilot.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Nå ligger vi i forkant, det vi presenterer på Gardermoen er top notch. Vår nye maskinstyring har funksjoner andre ikke kan vise maken til, sier daglig leder Jan Floberg i Gundersen & Løken AS.

DigPilot 3D kombinerer trådløse sensorer, GPS/GNSS og DigPilot Office og er godt egnet for veibygging og opparbeiding av tomter.

– Du får sanntidsvisning av maskin over digital terrengmodell, med presis informasjon om alt hva gravemaskinen gjør, forteller Floberg.

Dette gjør at du ikke er avhengig av å få tilsendt prosjektfiler fra en stikker for å kunne nyttiggjøre Roveren. Maskinføreren kan stikke ut sine egne koordinater med skuffa og DigPilot tegner opp ytterkanter og

Gundersen & Løken AS ble etablert i 1899 og er den eldste aktøren i bransjen. Selskapet forhandler måleinstrumenter til bygg- og anleggsbransjen, og har salgsrepresentanter på DigPilot i flere land i Europa samt Australia og New Zealand.

prosjektdybde i byggegropen.

– Dette er anvisende maskinstyring som forteller operatøren hvor han skal grave. Du bytter enkelt mellom de forskjellige lagene i prosjektet du jobber mot, og kan se anlegget fra ulike vinkler og avstander, sier Floberg. 

Avanserte sensorer

Roveren har innebygget radiomodem, internettmodem og et AsteRX4 to-antenne GNSS kretskort.

– Dette er markedets raskeste og mest nøyaktige GNSS-rover. Ved at det sitter to antenner bak på anleggsmaskinen kan man beregne helt nøyaktig posisjon på kartet selv om den står stille, forklarer Floberg.

Dette stiller krav til sensorene, som blant annet inneholder akselerometer og gyroskop.

– Akselerometeret fanger opp alle rystelser og bevegelser, mens gyroskopet stabiliserer slikt

at vi får målt nøyaktige vinkler, sier utviklingssjef Erik Sørngård.

For å styre hydraulikken skal sensorene registrere endringer på 0,1° i alle retninger, fra 20 opp til 50 ganger i sekundet.

– Sensorene registrerer tre-aksial rotasjon, det vil si bevegelser i alle retninger. Det blir lettere å plassere sensorene på maskinen uten å være bekymret for funksjonaliteten, sier Sørngård.

– Med DigPilot får dusanntidsvisning av maskin over digital terrengmodell, med presis informasjon om alt hva gravemaskinen gjør, sier daglig leder Jan Floberg i Gundersen & Løken. Foto: Ann Kristin Engebakken

Man må ha god datakraft for å utnytte kapasiteten i de nye sensorene fullt ut. Den nye programvaren tar i bruk teknologi som er utviklet de siste årene. I tillegg skal Gundersen & Løken fase inn nye og kraftigere datamaskiner med touch-skjerm. De testet 15 ulike merker før de fant en de kunne bruke – etter modifisering fra produsenten ACTE på Kjeller. 

Fornøyde brukere

Storvik Maskin AS på Eide i Møre & Romsdal har brukt maskinstyring fra Gundersen & Løken i mange år. Thomas Storvik er godt fornøyd med den sist versjonen de har brukt i fire år.

– Nå fungerer DigPilot som den skal. Du får opp gode 3D-modeller på skjermen i maskinen, og ser hvordan du jobber i forhold til hvordan det skal bli, sier Thomas, som er anleggsingeniør og ansvarlig for maskinparken i Storvik Maskin AS.

– Dersom maskinen er godt kalibrert er også styringen nøyaktig. Dette er veldig gunstig på ferdigstilling av prosjekter, før du legger VA og asfalterer, sier han.

Vår nye maskinstyring har funksjoner andre ikke kan vise maken til, sier daglig leder Jan Floberg i Gundersen. Foto: Ann Kristin Engebakken

– Det har vært lite nedetid på maskinstyringen. Om det er en del som svikter får vi raskt ny fra Oslo. Gundersen & Løken gir bra service, sier Storvik. 

Kompetente utviklere

Familiebedriften Gundersen & Løken står bak verdens eneste norsk-utviklede maskinstyrings- og gravesystem.

– Vi er den enste Norske aktøren i maskinstyringsbransjen. Alt er utviklet her hos oss, mens Hapro på Hadeland står for produksjonen, sier Floberg stolt.

Selskapet investerer relativt mye i å utvikle egne produkter, og har kompetente folk på jobben. I fjor styrket de teamet med en sivilingeniør i teknisk kybernetikk og en phd i elektrooptikk. Flere innovasjoner er i vente.

– Vi skal ha en ny internettplattform som gir enda bedre kommunikasjon for alle maskinene opp mot DigPilot Office. Vi jobber med å tilpasse programmet slik at det blir tilgjengelig på flere plattformer som nettbrett og smart-mobil, sier Sørngård.

– Vi jobber også med å kunne legge til en mudringsfunksjon i maskinstyringen. Det er bra på Vestlandet og andre steder der de jobber mye i vannkanten, legger Floberg til.

LUFTHAVN/18. juni 2018

Styrker Avinor Oslo lufthavns posisjon som internasjonalt knutepunkt

Avinor har besluttet å utvide området etter passkontrollen på Oslo lufthavn, noe som vil gi et betydelig bedre tilbud til reisende til og fra land utenfor Schengen. Byggearbeidene starter i begynnelsen av oktober i år og utvidelsen skal etter planen være gjennomført andre kvartal 2022. Les hele saken

Til toppen