Markerer Norges lengste fritt frembygde jernbanebro

Markerer Norges lengste fritt frembygde jernbanebro

Norges lengste fritt frembygde jernbanebro er med sine 430 meter nå sammenføyd. Den siste støpen ble behørig markert oppe på brodekket tirsdag den 1. mars 2016.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Tilstede under markeringen var representanter fra Jernbaneverket, entreprenøren Skanska, representanter fra rådgivningsselskapet Reinertsen, Statens Vegvesen og lokalpolitikere.

Delprosjektleder for denne entreprisen, Roar Johansen fra Jernbaneverket og Jonny Hermansen prosjektsjef for Skanska, holdt taler for de fremmøtte i vinden oppe på broa. Her vanket deg også kaker og en kraftig salutt avfyrt av representanter fra Tordenskiolds soldater fra Stavern.

Nærmere 2000 lastebillass med betong har broa forsynt seg meg og den er armert med drøyt 3000 tonn med jern. Fra høsten 2013 har entreprenør Skanska, hatt 50-60 personer i sving på dette prosjektet.

Broa fikk navnet «Hallevannetbrua», fordi Statens vegvesen hadde lagt beslag på navnet «Vassbotnbrua» til E18. Hallevannetbrua vil sammen med resten av installasjonene som Skanska har ansvaret for i sin entreprise, stå ferdig sommeren 2016.

- Det er klart vi i Jernbaneverket er stolte på en dag som denne, avslutter en fornøyd Roar Johansen.

PROSJEKTERING/12. desember 2018

Ønsker å heve kompetansen i bransjen

Spesialist i vannbaserte slokkesystemer, Gunnar Sundal, har mange fremragende prosjekter bak seg. Med tidligere stillinger som ingeniør, rørleggermester, prosjektingeniør og saksbehandler, har han nå byttet arbeidsplass til Kiwa. Her satser han som seniorrådgiver mot prosjektering og kontroll av sprinkleranlegg. Les hele saken

INTERCITY/10. desember 2018

– Det er avgjørende viktig å tenke helhet

Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. – Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. – Derfor bygger vi nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity. Les hele saken

Til toppen