Markerer Norges lengste fritt frembygde jernbanebro

Markerer Norges lengste fritt frembygde jernbanebro

Norges lengste fritt frembygde jernbanebro er med sine 430 meter nå sammenføyd. Den siste støpen ble behørig markert oppe på brodekket tirsdag den 1. mars 2016.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Tilstede under markeringen var representanter fra Jernbaneverket, entreprenøren Skanska, representanter fra rådgivningsselskapet Reinertsen, Statens Vegvesen og lokalpolitikere.

Delprosjektleder for denne entreprisen, Roar Johansen fra Jernbaneverket og Jonny Hermansen prosjektsjef for Skanska, holdt taler for de fremmøtte i vinden oppe på broa. Her vanket deg også kaker og en kraftig salutt avfyrt av representanter fra Tordenskiolds soldater fra Stavern.

Nærmere 2000 lastebillass med betong har broa forsynt seg meg og den er armert med drøyt 3000 tonn med jern. Fra høsten 2013 har entreprenør Skanska, hatt 50-60 personer i sving på dette prosjektet.

Broa fikk navnet «Hallevannetbrua», fordi Statens vegvesen hadde lagt beslag på navnet «Vassbotnbrua» til E18. Hallevannetbrua vil sammen med resten av installasjonene som Skanska har ansvaret for i sin entreprise, stå ferdig sommeren 2016.

- Det er klart vi i Jernbaneverket er stolte på en dag som denne, avslutter en fornøyd Roar Johansen.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen