Fra Hamar stasjon.
Fra Hamar stasjon. (Foto: Njål Svingheim)

Mange innspill til Jernbanesektorens handlingsprogram

22.juni er fristen for innspill til Jernbanesektorens handlingsprogram 2018 - 2029. Jernbanedirektoratet la Handlingsprogrammet ut på høring i april. Det kommer nå mange innspill og endelig fastsettelse av programmet skjer i juli.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Jernbanen i Norge har opplevd en kraftig vekst i persontrafikken de siste årene. I Handlingsprogrammet for jernbanesktoren fram til 2029 legges det opp til å føre denne utviklingen videre til beste for pendlere, næringsliv og miljøet. Byer og regioner skal knyttes tettere sammen med bedre baner og flere tog.

Jernbanesektorens handlingsprogram fram til 2029 følger opp Stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2018–2029. Der er det gitt en økonomisk ramme på 327,5 mrd. kr, samt føringer og prioriteringer for tolvårsperioden. Bevilgningsnivået per år er i henhold til rammene i Nasjonal transportplan høyere i den siste seksårsperioden enn i den første. Første år er handlingsprogrammet i overenstemmelse med vedtatt statsbudsjett for 2018. Det legges videre til grunn en lineær årlig opptrapping av bevilgningsnivået slik at den økonomiske rammen i NTP 2018–2029 nås i løpet av første seksårsperiode.

Høringsinnspill - Handlingsprogram for jernbanesektoren:

INTERCITY/10. desember 2018

– Det er avgjørende viktig å tenke helhet

Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. – Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. – Derfor bygger vi nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity. Les hele saken

Til toppen