Mafiavirksomhet bak norske veiprosjekter

Mafiavirksomhet bak norske veiprosjekter

- Det gjøres så bra at det er umulig å bevise. Og de er livsfarlige, sier en kilde til Nettavisen.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Nettavisen avslører i dag hvordan østeuropeiske underleverandører operer som mafiaorganisasjoner i norske veiprosjekter.

- Skogen av underleverandører fra Polen, Slovenia, Litauen og andre østeuropeiske land, styres i mange tilfeller nemlig av lokal mafia, sier en sentralt plassert kilde hos en av landets største entreprenører til Nettavisen.

Det å bygge vei i Norge er ekstremt bemanningskrevende. Normalt utgjør arbeidskostnaden rundt 40 prosent av et prosjekt.

Det at de ikke er villige til å betale norske betingelser, fører til et paradoks. Ved å ha lavere utgifter har de mer å gå på når det skal leveres inn anbud.

- Det er en konkurransevridning ut av en annen verden, sier Steinar Myhre, konserndirektør anlegg hos Skanska, til Nettavisen.

Slik gjør de det

De ulike selskapene har etter hva Nettavisen får opplyst følgende måter de melker ansatte på:

  • De sendes i minibanker for å ta ut betydelige beløp som så gis tilbake til arbeidsgiver
  • Feriepengene blir gitt til selskapene
  • De jobber gratis for selskapene i hjemlandet i pauseperioden
  • De blir tildelt kummerlig bosted, men blir påført losjikostnader langt høyere enn markedspris
  • Må betale ekstremt mye i reisekostnader til Norge

- Vi tjener langt bedre her, enn hjemme. Det er ikke riktig det som skjer, men sier jeg noe vil ikke bare selskapet bli lagt ned og startet på nytt uten meg, men alle de andre ansatte vil også miste jobben og kunne hevne seg på meg og min familie, sier en kilde til Nettavisen.

En annen ordlegger seg på følgende måte.

- Det er mafia som står bak. De er livsfarlige, sier kilden til Nettavisen.

Til toppen