Må tilrettelegge for elektriske kjøretøy

Må tilrettelegge for elektriske kjøretøy

Stadig flere elektriske kjøretøy inntar gatene. Med MDG sitt forslag om bilfritt sentrum håper importøren av Segway at det i større grad blir tilrettelagt for bruk av flere typer elektriske kjøretøy.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Foreløpig opplever importøren størst etterspørsel fra turistnæringen og sikkerhetsbransjen.

– Vi har hatt agentur på Segway i Norge i snart to sesonger. Vi har et importselskap som selger til forhandlere og salgsagenter som selgere videre til sluttbrukere. Vi driver også Segway Tours som er rettet mot eventer, turister, og utleie. Utleie og sikkerhet er de største bransjene for Segway på verdensbasis, innleder Anders Denis i Segway Norge.

Redusert sykefravær blant sikkerhetsvakter

Selskapet jobber i dag for å gjøre det selvbalanserende elektriske kjøretøyet anerkjent som et miljøvennlig yrkeskjøretøy.

– I sommer startet et spennende prosjekt for Securitas. Vi ønsker å se på muligheten for at sikkerhetsvakter kan bruke Segway i sin tjeneste. Hensikten er å avlaste vekterne som må gå mange mil om dagen. I tillegg til å gjøre jobben mindre krevende for vaktene, fjernes også miljøproblematikken forbundet med bilbruk og parkering. Foreløpig ser vi på muligheten for at bilparken kan suppleres med Segway, sier han.

Solgte bilparken

I utlandet bruker allerede både flyplasser, militære anlegg, og politiet Segway i tjeneste. I Norge er det foreløpig bare kommunale parkeringsvakter som drar nytte av det praktiske kjøretøyet.

– Innen det offentlige ser vi økt etterspørsel blant parkingsvakter. To kommuner er allerede godt i gang. Mandal kommune har brukt Segway i halvannet år og Tønsberg begynte nå i sommer. Kommunen solgte bilene og erstattet disse med Segway til bruk i tjeneste. Det er enklere å komme seg rundt og sykefraværet gikk drastisk ned fordi det ble morsomt å komme seg på jobb, sier han.

Segway i et bilfritt sentrum

Denis mener en Segway neppe blir et alternativ til kollektivtransport. Allikevel mener han den kan brukes som et pendlerverktøy innenfor byens kjerne.

– Segway vil neppe bli noe pendlerverktøy i stor skala, men om man bor innenfor ring 3 i Oslo kan det fungere bra. Man slipper å stå i kø og man kan bruke den på fortau og på vei. Man kan stort sett kjøre over alt og få enkel og rask tilgang på hele byen uten å bli svett. Om de Grønne får gjennom forslaget for bilfritt sentrum kan Segway bli et alternativ for flere, sier han.

Etterlyser bedre infrastruktur

Oslo Bysykkel har vært en suksess fordi man har etablert et nettverk av stasjoner hvor man både kan hente og levere syklene. Denis mener en lignende infrastruktur må etableres for elektriske kjøretøy.

– Vi ønsker å samarbeide med andre aktører for å opprette miljøpunkter hvor man kan lade både elbil, elsykkel, og Segway. Samtidig ønsker vi å lage parker for bedrifter og privatpersoner på samme måte som nettverket av stasjoner for bysykkel, sier Denis.

– Vi ser for oss at man kan leie en Segway for en time til bruk på møter eller som et pendlerverktøy. For å få til dette trenger vi at kommunen er med på å utvikle slike stasjoner. Foreløpig er dette bare på tegnebrettet, sier han.

– Vi ser en tydelig trend hvor flere velger ulike elektriske kjøretøy. Selvfølgelig skal man tilrettelegge for sykkel og gange i sentrum av store byer. Vi må også tilrettelegge for lading av elbiler og andre elektriske kjøretøy i tiden som kommer, avslutter han.

JERNBANE/16. oktober 2018

Dobbeldekkertog som midlertidig løsning på Østfoldbanen blir for dyrt

Jernbanedirektoratet har nå konkludert i spørsmålet om innleie av dobbeltdekkertog kunne være en midlertidig løsning for å gi bedre passasjerkapasitet på Østfoldbanen. Grundige undersøkelser viser at dette blir for kostbart som en midlertidig løsning. Les hele saken

Til toppen