Må satse på førerløs fremtid i NTP

Må satse på førerløs fremtid i NTP

I forslaget til Nasjonal transportplan (NTP) er det så å si ingenting som gjør oss rustet til det teknologiske skiftet innen transport.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Det etatene har lagt inn om intelligente transportsystemer (ITS), viser ikke vei inn i en fremtid med selvkjørende biler som «snakker» sammen.

– Dette må regjeringen ta tak i. I den endelige NTP-en må ny teknologi få en sentral rolle, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Neste NTP skal gjelde helt frem til 2029. I samme tidsperiode kommer det til å skje kvantesprang innen ny teknologi. Ekspertene mener at fullt ut selvkjørende biler, der sjåføren ikke får lov til å ta over styringen, kommer rundt 2030. Ford har sågar gått ut og sagt de skal ha en bil uten ratt og pedaler klar allerede i 2021. Denne utviklingen krever mye både av infrastruktur og lovgivning. Dersom vi våkner opp i tide, kan Norge plassere seg i en ledende rolle for en framtid med førerløse biler.

I den endelige NTP-en må ny teknologi få en sentral rolle

- Hvis vi vil ta i bruk denne nye teknologien, må det satses offensivt. ITS-løsningene må sees på som selvstendige satsingsområder med egne investeringsbehov og ikke bare som en bieffekt av andre prosjekter, mener Sagedal. - Samferdselsministeren må sørge for å få dette på plass, fortsetter hun.

Når teknologien overtar for sjåføren, vil det ha stor betydning for trafikkflyt, trafikksikkerhet, miljø og samfunnskostnader. I en fremtid der bilene «snakker sammen» og teknologien overtar for sjåførene, kan vi løse køproblemer, få ned utslippet og nærme oss visjonen for null drepte og hardt skadde på norske veier.

Hvis vi vil ta i bruk denne nye teknologien, må det satses offensivt

- Skal vi få til dette, må politikerne løfte blikket. Når forslaget til transportplan skal til behandling, må våre folkevalgte sikre en offensiv satsing på ny teknologi. Vi kan ikke gå baklengs inn i fremtiden, sier Inger Elisabeth Sagedal.

Den teknologiske utviklingen gir oss også store etiske og juridiske utfordringer. I dag er sjåføren ansvarlig, men med selvkjørende biler må det bli annerledes. Både Volvo, Google og Mercedes har sagt at de tar det juridiske ansvaret for sine selvkjørende biler, men det formelle er ennå ikke på plass.

- Både nasjonale lover og internasjonale konvensjoner må endres. Utviklingen går raskt og vi må sørge for at lovverket er oppdatert til å håndtere framtiden, mener Sagedal.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen