Lørenbanen – nedtellingen er i gang

Lørenbanen – nedtellingen er i gang

Byggingen av den nye Lørenbanen har pågått siden juni 2013 og endelig kan vi si at den etterlengtede målstreken er innenfor rekkevidde. Ferdigstillelsen nærmer seg med stormskritt og det gjenstår i dag bare syv måneder til den planlagte åpningen i april 2016. Prosjektet har med andre ord begynt på det spennende oppløpet.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Et suksessprosjekt

Som ny banestrekning vil Lørenbanen i hovedsak fungere som et nytt og viktig bindeledd mellom Oslo øst og vest. Grorudbanen og Ringbanen vil knyttes sammen noe som i praksis betyr frigjøring av kapasitet i sentrumstunnelen til å kjøre flere avganger fra østlige linjer.

”Løren stasjon og den nye banestrekningen blir en viktig milepæl for satsingen på fremtidens kollektivtrafikk i Oslo-regionen” - Cato Hellesjø

I arbeidet med å få mest mulig ut av dagens kapasitet står Lørenbanen med andre ord for et svært viktig bidrag. Dette bidraget er særlig viktig i tiden før andre store prosjekter som ny sentrumstunnel og nytt signalanlegg, samt nye banestrekninger kommer på plass.

[factbox id="1"]

Prosjektet har fra starten vært en storsatsning for Sporveien, og arbeidet har bidratt til kunnskap og erfaring som vil være viktig og direkte relevant for arbeidet både med dette prosjektet, og andre lignende prosjekter i fremtiden.

Fra dag én har mange ulike personer, enheter og aktører vært involvert i arbeidet med Lørenbaneprosjektet, interne så vel som eksterne.

Det er i stor grad god planlegging og godt samspill mellom disse som har bidratt til at prosjektet av mange har blitt løftet frem, både som en stor suksess for Sporveien og et eksempel til etterfølgelse for andre.

Statsministerbesøk i august

Lørenbaneprosjektet ligger så langt i rute på tid og under budsjett. Det er med andre ord svært gode grunner for Sporveien å være stolte.

Ekstra stas var det derfor at statsminister Erna Solberg (H) tok turen til nye Løren stasjon 5.august sammen med Oslos byrådsleder Stian Berger Røsland (H), byråd for miljø- og samferdsel Guri Melby (V) og venstreleder Trine Skei Grande (V).

Det var konsernsjef Cato Hellesjø og Per Magne Mathisen, konserndirektør for infrastruktur og eiendom, som på vegne av Sporveien kunne ønske det storfine besøket velkommen til Lørenbanen og deretter lede følget ned til det nye stasjonsområdet, 26 meter under bakkenivå.

Dagen var først og fremst en fin anledning for Sporveien til å vise frem Lørenbaneprosjektet, men også for å få frem viktigheten av satsing fra politikernes side på kollektivtrafikk i årene som kommer.

Ekstra hyggelig var det derfor at statsministeren både berømmet kollektivtrafikkarbeidet i Oslo samtidig som hun ga et løfte om at staten skal dekke 50 % av Fornebubanen, ny sentrumstunnel og Ahusbanen. Dette er svært gode nyheter for både Sporveien og Oslos kollektivtilbud i årene fremover.

[youtube id="ljzomsStqPw"]

TEKNOLOGI/20. februar 2018

Bygger tidsmaskin for å redusere forsinkelser i kollektivtrafikken

Stavanger-området er noe mindre snørikt enn andre deler av landet i disse dager, men forsinkelser i kollektivtrafikken har også rogalendingene kjennskap til. Mobilitetsleverandøren Kolumbus har nå gått grundig til verks for å komme forsinkelser og kundeklager til livs. Les hele saken

JERNBANE/20. februar 2018

Bedre transporttilbud i fremtidens jernbanesystem

- Regjeringen satser stort på å styrke jernbanen. Jernbanebudsjettet er i 2018 over 50 prosent høyere enn i 2013. I Nasjonal transportplan 2018-29 legges det opp til fortsatt høy vekst og store ambisjoner om å utvikle jernbanen som attraktiv transportløsning inn i fremtiden. Mitt mål i NTP-perioden er at vi passerer over 100 millioner reisende med jernbanen. Da må vi få både økt avgangsfrekvens, større kapasitet på togmateriell og en bedre infrastruktur, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen