Legger 15 kilometer med strømkabel ut til oppdrettsanleggene

Legger 15 kilometer med strømkabel ut til oppdrettsanleggene

Nordlaks Oppdrett er i gang med et stort energiprosjekt ute i havgapet. Tolv nye oppdrettsanlegg driftes med strøm fra fastlandet.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Tiden er i ferd med å gå fra dieselaggregatene. Stadig flere norske oppdrettere er i gang med å elektrifisere anleggene sine, og erfaringene så langt er positive både for økonomien, arbeidsmiljøet og klimaet. Vi er glade for å kunne bidra til å sette Nordlaks Oppdretts høye ambisjoner ut i livet, sier markedssjef Petter Hersleth i Enova.

Enova bidrar med over 7 millioner kroner til prosjektet, noe som gjør det mulig for Nordlaks Oppdrett å elektrifisere tolv anlegg i Nordland og i Sør-Troms. Dette vil erstatte en million liter diesel hvert år. Totalt skal det legges 14,9 kilometer kabel mellom land og fôrflåtene. Den lengste strømkabelen blir 5 kilometer lang.

– Fôrflåtene bruker strøm først og fremst for å blåse fôret fra siloene i flåten og ut til laksen i merdene. Nordlaks har installert landstrøm på noen anlegg allerede, men dette prosjektet med Enova gjør at vi kan sette større fart og få en langt større miljøgevinst, sier direktør Tor Anders Elvegård i Nordlaks Oppdrett.

Energiprosjektet inkluderer også installasjon av energibesparende LED-lys i merdene.

– LED-lys bruker mindre enn en femtedel av energien sammenlignet med halogenpærene vi bruker i dag, sier Elvegård.

Til sammen er prosjektet beregnet å redusere den årlige energibruken med 6,13 GWh – tilsvarende 300 norske husholdninger.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen