Lanserer app for enklere registrering av vann-nettet

Lanserer app for enklere registrering av vann-nettet

Water Collector fra Powel er en frittstående applikasjon for rask og enkel dokumentasjon av kommunalt VA-nett. Denne nye datafangstløsningen lar deg registrere nye og eksisterende punktobjekter i kart. Utstyr og tilstand dokumenteres enkelt ved hjelp av bilder, tekst og GPS-posisjon.

  • IT
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Water Collector er en lavterskel registreringsløsning for vannbransjen. Den gjør det enkelt å registrere nye data i felt, eller å registrere tilstand på et allerede registrert objekt.

Den web-baserte løsningen gjør at de som er inne på kontoret ser det samme som de er ute i felt. Data ligger i skyen og kan sees og oppdateres fra stasjonær PC på kontoret og smarttelefon eller nettbrett ute i felt. Alle har tilgang til samme informasjon, og all informasjon er samlet på en plass.

- Bakgrunnen for utviklingen av Water Collector var tilbakemeldinger fra flere kunder som gikk på at de savnet muligheten til å registrere direkte ute i felt, sier solution manager i Powel Water, Frøydis Sjøvold. Slik det gjøres i dag må de ut med penn og papir og kanskje et kamera for å dokumentere. Observasjonene leveres så til de som sitter på kontoret, som igjen legger dem inn i datasystemet. Denne prosessen, av kommunene ofte referert til som «gullappsystemet» er tungvint, medfører en risiko for at det oppstår feil underveis, og gjør at det er lett at noe blir avglemt.

Water Collector er svært enkel å bruke og krever ingen opplæring. Brukeren blir veiledet gjennom intuitive valgopsjoner for objekter og utstyr. Alle de vanligste objektene er med, som kum, hydrant, kran, pumpestasjon, overløp og så videre. Etter at objekt er valgt kan man legge til både oversiktsbilde og bilde av utstyr og detaljer. Bilder tar man direkte eller fra kamerarull, og bilder og notater legges enkelt til observasjonen. Ved avvik kan man også legge til kommentarer.

En stor fordel med løsningen er at registreringer trenger ingen planlegging. Om man kommer over noe som burde registreres kan man enkelt gjøre det på farten. Stedfesting kan gjøres manuelt eller ved hjelp av GPS og nøyaktighet på GPS-posisjon oppgis i hvert enkelt punkt. Hvem som har registrert data blir også registrert ettersom løsningen har navngitte brukere.

- Vi mener at Water Collector vil ha stor nytteverdi både for kommuner som for eksempel har mange nye byggefelt som krever registrering av nye objekter, men også for kommuner som har hull og mangler i sin registrering, sier Sjøvold. Løsningen kan brukes helt uavhengig av hvilke andre løsninger kommunen bruker i dag. Data samles inn til en web-klient og lager data til et kartlag. En kan velge mellom en løsning som kun viser data i web-løsningen, eller en løsning med mulighet for overføring av data til Gemini VA.

Fire kommuner skal være med å teste løsningen, og i tillegg er en gratis testversjon tilgjengelig for alle kommuner nå. Dette er en åpen demo hvor alle kan registrere seg, ta kontakt med Powel for informasjon og bruker.

Powel Water Collector er web-basert og driftes gjennom skyplattformen Microsoft Azure.

SELVKJØRENDE/21. mai 2019

Nå er Ruters første selvkjørende busser i drift

Ved 14-tiden i går rullet Ruters selvkjørende busser "Mads" og "Oda" avgårde på sin første ordinære kjøretur mellom Kontraskjæret og Vippetangen i Oslo. Fra og med i dag kan alle med gyldig Ruter-billett benytte seg av det nye reisetilbudet. Kjøretøyene har 11 sitteplasser for passasjerer og vil kjøre i opptil 18 km/t. Les hele saken

BOMPENGER/21. mai 2019

Innstramming på bruk av bompenger

Samferdselsminister Jon Georg Dale har nå besluttet at i porteføljestyrte bompengepakker i byområder med byvekstavtaler skal kostnadsøkninger og inntektssvikt håndteres ved å nedskalere eller helt kutte enkelte tiltak i pakken slik at ikke bilistene får økte bompenger. Les hele saken

INTERCITY/20. mai 2019

InterCity-utbygginga på Vestfoldbanen i rute

Regjeringa legg no fram forslag for Stortinget om kostnadsrammer for InterCity-prosjekta Drammen–Kobbervikdalen og Nykirke–Barkåker på Vestfoldbanen. Når Stortinget har fastsett kostnadsrammene, kan dei store byggjearbeida starte opp. Dei to InterCity-prosjekta skal etter planen stå ferdige på midten av 2020-talet. Les hele saken

Til toppen