H.K.H. Kronprins Haakon besøker Lundhs steinbrudd i Tvedalen.
H.K.H. Kronprins Haakon besøker Lundhs steinbrudd i Tvedalen. (Foto: Peder Gjersøe)

Kronprins Haakon besøkte bergindustrien i Vestfold

Tirsdag besøkte HKH Kronprins Haakon larvikittprodusenten Lundhs AS og Freste pukkverk som eies av Veidekke. Besøket var en del av Norsk Bergindustris 10-årsjubileum.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Kronprinsen fikk en innledning om den norske bergindustrien av generalsekretær Elisabeth Gammelsæter. Mange av mineralene som kreves for å utvikle fremtidens teknologi finnes i Norge, ikke minst i Vestfold og Telemark som har en svært rik berggrunn. Tom Heldal i Norges geologiske undersøkelse fortalte om de sjeldne jordartsmetallene i Fenfeltet, styreleder i Norsk Bergindustri, Henrik Bager holdt innlegg om produksjon av pukk og andre byggeråstoffer. I tillegg hold daglig leder i Lundhs AS og nestleder i Norsk Bergindustri, Thor-Anders Lundh Håkestad innlegg om nasjonalbergarten Larvikitt.

HKH Kronprins Haakon under besøket hos Lundhs i Larvik. Foto: Peder Gjersøe

Kronprinsen fikk sammen med Larvik-ordfører Rune Høiseth og fylkesmann i Vestfold, Per Arne Olsen omvisning og lunsj i Lundhs steinbrudd i Tveidalen og utskipningshavnen Svartebukt der larvikittblokker skipes ut til hele verden til bruk i fasader, kjøkkenbenker, kystsikring og annet.

Larvik/Norway 17042018.H.K.H. Kronprins Haakon besøker Lundhs steinbrudd i Tvedalen.Foto: Peder Gjersøe Foto: Peder Gjersøe

Årlig forbruker hver nordmann over 10 tonn pukk, grus og andre byggeråstoffer. Noen av disse blir produsert på Freste Pukkverk. Kronprisnsen fikk omvisning i pukkverket i Tønsberg.

– Vi er kjempeglade for at kronprinsen ønsket å besøke noen av våre medlemsbedrifter. De gjør en kjempejobb for å produsere mineralske råstoffer til veier, fasader, vindmøller, solceller og nesten alt annet vi omgir oss med, sier styreleder i Norsk Bergindustri og daglig leder i Franzefoss Pukk, Henrik Bager.

MILJØ/25. april 2019

Miljøfartsgrenser kommer og går

– Det er viktig å ha miljøfartsgrenser i tider der det produseres og virvles opp mye svevestøv. Det skjer spesielt om vinteren ved piggdekkbruk. Men også på vårparten, når veiene tørker opp, virvles  igjen mye veistøv opp, og da kan miljøfartsgrenser dempe denne prosessen. Les hele saken

Til toppen