Krøll i kullprisen og høyere kraftpriser i Norden

Krøll i kullprisen og høyere kraftpriser i Norden

Asiatene har i lang tid hatt rabattert kullpris til sammenlikning med europeerne, men prisbildet er i endring.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Dette er en kraftkommentar fra Los Energy.

I februar i fjor innførte kinesiske myndigheter reguleringer på all innlands kullproduksjon, og med reguleringene forsvant også Asias kullprisrabatt. Som følge av kraftunderskudd, støvsugde kineserne verdensmarkedet for kull. Resultatet er at kullprisen har mer enn doblet seg det siste året.

Den kraftige prisøkningen har fått de kinesiske myndighetene til å trekke tilbake reguleringene og kullproduksjonen kjøres igjen for full maskin.

Samtidig, i Europa, sliter både tysk og fransk kjernekraft med nedetid. Temperaturene er også uvanlig lave på kontinentet. Og det er europeisk kullkraft som må erstatte utfall av kjernekraften og demme opp for økt kraftetterspørsel. Russland er hovedleverandør av kull til Europa, men på grunn av kulden har de leveringsproblemer. Alt dette innebærer at europeisk kull atter en gang vil prises høyere enn det asiatiske.

Høyere kullpriser i Europa betyr høyere kraftpriser i Norden. Det er særlig tysk kullkraft som er en viktig prisdriver for den nordiske kraftprisen.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen