Krever at Oljefondet trekker seg ut av skatteparadiser

Krever at Oljefondet trekker seg ut av skatteparadiser

De Grønnes landsmøte gikk inn for tiltak for kraftigere verktøy mot uetisk virksomhet i Oljefondets investeringer.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Forrige uke ble det klart at oljefondet har investert nærmere 200 milliarder kroner i skatteparadiser. Landsmøtet i Miljøpartiet De Grønne reagerte på dette ved å vedta flere tiltak for å gjøre forvaltningen av Oljefondet mer etisk. Ett av vedtakene var at Oljefondet ikke skal benytte seg av skatteparadiser i sin virksomhet.

- Oljefondet skal være et verktøy for omstilling og utvikling - ikke et instrument for å maksimere profitt, koste hva det koste vil. Det er en selvfølge at Norge ikke bør investere statsformuen sin på en måte som bidrar til ødelegge grunnlaget for gode velferdssamfunn i andre land, sier Lage Nøst, talsperson i Grønn Ungdom, som har foreslått resolusjonen.

De Grønne krever

  • At Etikkrådet får myndighet til å trekke Oljefondet ut av selskaper som  bryter med Menneskerettighetene og andre etiske retningslinjer.
  • At Etikkrådet får økte økonomiske ressurser.
  • At Oljefondet ikke skal investere i bedrifter knyttet til våpenindustrien.
  • At Oljefondet trekker seg ut av av skatteparadiser og selskaper som er registrert i skatteparadiser.
  • At oljefondet skal øke sine investeringer i fornybar energi.
  • Statens pensjonsfond utland åpner for å investere i unoterte bærekraftige infrastruktur-prosjekter.

ITS/14. november 2018

Oslopakke 3 legger bedre til rette for miljøvennlige reiser

– Oslopakke 3 er en videreføring av initiativene som førte til vedtak om innføring av bompengesystem rundt Oslo. Som i andre byer har bompengeinnkreving finansiert veg- og kollektivutbygging i Oslo. Dette vil nok prege arbeidet med Oslopakke 3 også rent teknisk. Les hele saken

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen