Kompetanse sikret E6 kontrakt for NCC

Kompetanse sikret E6 kontrakt for NCC

NCC Construction Norway skal bygge det nye flyplasskrysset på E6 mellom Gardermoen og Biri i en totalentreprise for Statens vegvesen. Tildelingskriteriene var 65 prosent pris og 35 prosent for dokumentert kompetanse. Kontrakten er på MNOK 141.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Det nye flyplasskrysset skal håndtere trafikkøkningen som forventes når den nye terminalen på Oslo Lufthavn Gardermoen åpner i 2017.

Kontrakten er sikret ved å dokumentere solid kompetanse og ved å tilby løsninger kunden har vært opptatt av. I tillegg til pris teller gjennomføringsevne og dokumentert kvalitet 35 prosent.

- Vår ambisjon er å være den foretrukne partneren for fremtidige veiprosjekter. Derfor er vi svært fornøyd med å bli tildelt en veikontrakt hvor vår pris var noe høyere enn laveste pris. Vi får dermed betalt for dokumentert og tilbudt kompetanse, sier divisjonsdirektør Are Strøm i NCC Construction Norway.

Entreprisen består av prosjektering og bygging av nye nordvendte ramper, en ny bro og utvidelse av E6 fra fire til seks felt mellom flyplasskrysset og nordover til avkjøringen mot Jessheim. I tillegg skal det monteres ny midtskiller belysning.

- Vi er positive til økt interesse hos offentlige byggherrer til å inngå kontrakter i totalentrepriser. Det gir oss mulighet til å påvirke planlegging, bygging og sluttprodukt. Jeg er trygg på at det gir bedre samarbeid og mer bærekraftige løsninger, sier Strøm.

Sikkerhet for ansatte og trafikanter er viktig

Utbyggingen vil skje i et område med mye trafikk og tidvis høy hastighet. Den nye broen skal krysse E6 og E16, og under anleggsperioden er det avgjørende at trafikken avvikles trygt og effektivt.

NCC er en betydelig entreprenør på store veiprosjekter på Østlandet. De siste årene har selskapet arbeidet med omfattende motorveiprosjekter på E18 i både Østfold og Vestfold.

- I tillegg til solid kompetanse på helse, miljø og sikkerhet kan vi også dokumentere høy teknisk og operativ kompetanse på store infrastrukturprosjekter, sier distriktssjef Marianne Brudevold Eek i NCC Construction Norway.

Forventet byggestart er juni og arbeidene skal være sluttført i september 2016.

Under byggingen vil anleggsområdet følge NCCs eget miljøkonsept Grønn byggeplass, som setter strengere krav enn myndighetenes egne til for eksempel energibruk og avfallshåndtering.

TUNNEL/23. januar 2019

Verdens lengste og dypeste tunnel

– Dette blir verdens lengste og dypeste tunnel, og det tar nok en tid før denne rekorden blir slått også. Foreløpig er den budsjettert til 16,8 milliarder kroner, og den vil redusere reisetiden mellom Bergen og Stavanger med hele 40 minutter. Det er et formidabelt prosjekt vi snakker om. Les hele saken

Til toppen