Kollektivtransport - ny passasjerrekord

Kollektivtransport - ny passasjerrekord

Det ble registrert over 600 millioner kollektivreiser i 2015, mer enn noen gang før og en økning på snaue 5 prosent fra året før.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Alle transportformer hadde vekst, men passasjerbåt ble vinneren med 10 prosent flere påstigninger enn i 2014.

Passasjerveksten kom på tross av en liten nedgang i transportmidlenes utkjørte distanse. Det var buss, hovedmotoren i norsk kollektivtransport, som reduserte tilbudet med 1,3 prosent og dermed dro totalen for produserte kilometer under null.

Buss sakker akterut

Forrige milepæl, 500 millioner påstigninger, ble nådd i 2010. Siden den gang har både båt og bane hatt en passasjervekst på 27-28 prosent, mens bussnæringen har måttet nøye seg med omtrent det halve. I samme periode er det helt klart bane som har økt tilbudet, med 19,4 prosent flere togkilometer i 2015 enn i 2010. Bussene har samtidig kjørt 2,6 prosent lengre og passasjerbåtene 1,5 prosent kortere.

Økte baneinntekter

Passasjerenes egenandel, billettinntektene, har i 5-årsperspektivet økt med 29 prosent samlet sett og for de skinnegående transportmidlene med hele 48,2 prosent. På tross av tilnærmet lik passasjervekst for båt og bane, var inntektsveksten tifoldig til fordel for bane. Det ble i 2015 betalt 1,7 milliarder mer for 234 millioner reiser med bane, enn for 356 millioner bussreiser.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen