Kollektivtransport - ny passasjerrekord

Kollektivtransport - ny passasjerrekord

Det ble registrert over 600 millioner kollektivreiser i 2015, mer enn noen gang før og en økning på snaue 5 prosent fra året før.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Alle transportformer hadde vekst, men passasjerbåt ble vinneren med 10 prosent flere påstigninger enn i 2014.

Passasjerveksten kom på tross av en liten nedgang i transportmidlenes utkjørte distanse. Det var buss, hovedmotoren i norsk kollektivtransport, som reduserte tilbudet med 1,3 prosent og dermed dro totalen for produserte kilometer under null.

Buss sakker akterut

Forrige milepæl, 500 millioner påstigninger, ble nådd i 2010. Siden den gang har både båt og bane hatt en passasjervekst på 27-28 prosent, mens bussnæringen har måttet nøye seg med omtrent det halve. I samme periode er det helt klart bane som har økt tilbudet, med 19,4 prosent flere togkilometer i 2015 enn i 2010. Bussene har samtidig kjørt 2,6 prosent lengre og passasjerbåtene 1,5 prosent kortere.

Økte baneinntekter

Passasjerenes egenandel, billettinntektene, har i 5-årsperspektivet økt med 29 prosent samlet sett og for de skinnegående transportmidlene med hele 48,2 prosent. På tross av tilnærmet lik passasjervekst for båt og bane, var inntektsveksten tifoldig til fordel for bane. Det ble i 2015 betalt 1,7 milliarder mer for 234 millioner reiser med bane, enn for 356 millioner bussreiser.

LUFTHAVN/ 8. november 2018

Kontrakten for Tromsø lufthavns nye terminalprosjekt er signert

– Nå er det offisielt, nå begynner arbeidet med å skape en ny arktisk hub som han bidra til økt vekst i hele regionen,» Sier Eskild Andersen. «Prosjektet har høy prioritet da trafikkveksten i nord forventes å fortsette, og vi gleder oss til å kunne få bedre kapasitet og fasiliteter i Tromsø. sier Thorgeir Landevaag, divisjonsdirektør i Avinor. Les hele saken

Til toppen