Fjellbygda Oppdal i Sør-Trøndelag er hovedleverandør av skiferprodukter til fasader, gulv, plasser og murer. Bildet viser knuste overskuddsmasser i bruddområdet til Palmer Gotheim Skiferbrudd AS.
Fjellbygda Oppdal i Sør-Trøndelag er hovedleverandør av skiferprodukter til fasader, gulv, plasser og murer. Bildet viser knuste overskuddsmasser i bruddområdet til Palmer Gotheim Skiferbrudd AS. (Foto: SINTEF)

Knust skifer kan bli vei og strøsand

Overskuddsmasser fra Oppdalskiferen kan få nytt liv etter knusing, viser resultater fra et forprosjekt. Nå starter et regionalt FoU-prosjekt, som har som mål å gjøre skifernæringen enda grønnere og mer lønnsom.

  • veg
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Skifervirksomheten i Oppdal genererer om lag 300 000 tonn overskuddsmasser hvert år. Det tilsvarer hele årsforbruket av knust stein i regionen, men skiferoverskuddet plasseres nå i arealkrevende deponier uten å bli brukt. Overskuddsmassene, som representerer store utgifter for virksomheten, kan bli til en ressurs hvis man finner riktig bruksområde.

Kan bli strøsand og bærelag i vei

– Knust skifer har hatt ord på seg for å være uegnet til bygge- og anleggsformål fordi man har forventet ugunstig flakform og mye finstoff ved knusing. Denne myten har vi bokstavelig talt knust, sier forskningsleder i SINTEF Lisbeth Alnæs, som leder prosjektet.

Forprosjektet SkiferUnik I har vist at overskuddsmassene av kvartsskiferen fra Oppdal kan ha flere bruksområder etter knusing. Den knuste skiferen tilfredsstiller fysiske krav til bære- og forsterkningslag i vei, strøsand og grøftesingel. Skiferen har god styrke og får god, kubisk kornform og begrenset finstoffandel når den knuses på riktig måte.

Lønner seg å utnytte overskuddsmassen – økonomisk og miljømessig

Å utnytte overskuddsmasse til pukk viser seg å være mer lønnsomt enn deponering, selv når man tar frakten med i beregningen. 

Forenklede livssyklusanalyser (LCA) estimerer at utnyttelse av overskuddsmassene gir noe lavere CO2-avtrykk enn deponering, og at knust kvartsskifer fra overskuddsmasser har et lavere CO2-avtrykk enn knust tilslag fra fast fjell.

Skal teste ut nye produkter og løsninger

Nå er hovedprosjektet, SkiferUnik II, i gang. Skiferindustrien i Oppdal skal sammen med Forset Grus i Klæbu og SINTEF i Trondheim teste ut nye produkter og produksjonsmåter, løsninger for transport og logistikk og miljøvurderinger og -dokumentasjon. Overskuddsmasser fra alle skiferbruddene skal undersøkes med tanke på bruk både i ubunden form (som f.eks. veimateriale) og bunden form (som tilslag i betong). Knuseforsøk settes i gang allerede før jul i år.

Prosjektet skal gi samarbeidspartnerne grunnlag for å vurdere egen forretningsvirksomhet basert på produksjon og salg av knust tilslag av kvartsskifer fra skiferbruddene på Oppdal.

Prosjektet er et regionalt bedriftsprosjekt. Deltakerne er Palmer Gotheim Skiferbrudd AS, Minera Skifer AS, avd. Oppdal, Oppdal Sten AS, Forset Grus AS og SINTEF Byggforsk. Prosjektet skal vare fra 2018 til 2021, og finansieres med støtte fra Regionalt Forskningsfond Midt-Norge.

PROSJEKTERING/12. desember 2018

Ønsker å heve kompetansen i bransjen

Spesialist i vannbaserte slokkesystemer, Gunnar Sundal, har mange fremragende prosjekter bak seg. Med tidligere stillinger som ingeniør, rørleggermester, prosjektingeniør og saksbehandler, har han nå byttet arbeidsplass til Kiwa. Her satser han som seniorrådgiver mot prosjektering og kontroll av sprinkleranlegg. Les hele saken

INTERCITY/10. desember 2018

– Det er avgjørende viktig å tenke helhet

Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. – Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. – Derfor bygger vi nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity. Les hele saken

Til toppen