Fra venstre: Adm. direktør Kari Sandberg, EBA, adm. direktør Liv Kari Skudal Hansteen, RIF og adm. direktør Ingrid Dahl Hovland, Nye Veier.
Fra venstre: Adm. direktør Kari Sandberg, EBA, adm. direktør Liv Kari Skudal Hansteen, RIF og adm. direktør Ingrid Dahl Hovland, Nye Veier. (Foto: Nye Veier)

Klima og bærekraft i samferdselsprosjekter

12. april arrangerer Nye Veier, Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA) og Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) et felles frokostmøte om klima og bærekraft i samferdselsprosjekter.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Et av spørsmålene som stilles er hvorvidt bærekraftige anleggsprosjekter i det hele tatt er mulig.

– Vi møter alle forventninger og mål om reduserte klimagassutslipp. I følge Nasjonal Transportplan (NTP) og Parisavtalen skal utslippene fra transportsektoren reduseres med 40 prosent innen 2030. Da må vi ta vår del, og legge til rette for teknologiutvikling i fossilfri retning i anleggsprosjektene våre, sier Nye veiers administrerende direktør, Ingrid Dahl Hovland.

For nå målet

Sammen med RIF og EBA settes dette på dagsordenen i et frokostmøte i Swecos hovedkontor i Vækerø Park, Drammensveien 260, Oslo - 12. april. Der ønsker de å utforske mulighetene og virkemidlene for at målene skal nås.

– Anleggsektoren har en viktig rolle og er en av de viktigste bidragsyterne for nå målet om reduksjon av norske utslipp av klimagasser som er beskrevet i Kilmaforliket 2012. EBAs medlemsbedrifter ønsker å være en viktig bidragsyter for å sikre sektorens konkurransekraft. Entreprenørene sitter på mye kunnskap og ønsker å være en pådriver for innovasjon, og samarbeide med (men vi trenger) byggherrer som stiller krav og verdsetter kompetansen hos entreprenørene, sier EBAs administrerende direktør, Kari Sandberg.

RIFs administrerende direktør, Liv Kari Skudal Hansteen sier det er avgjørende at både byggherre, rådgivere og entreprenører er pådrivere for å nå klimamålene.

– Uten felles holdninger og innsats, får vi ikke dette til, sier hun.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen