Fra venstre: Adm. direktør Kari Sandberg, EBA, adm. direktør Liv Kari Skudal Hansteen, RIF og adm. direktør Ingrid Dahl Hovland, Nye Veier.
Fra venstre: Adm. direktør Kari Sandberg, EBA, adm. direktør Liv Kari Skudal Hansteen, RIF og adm. direktør Ingrid Dahl Hovland, Nye Veier. (Foto: Nye Veier)

Klima og bærekraft i samferdselsprosjekter

12. april arrangerer Nye Veier, Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA) og Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) et felles frokostmøte om klima og bærekraft i samferdselsprosjekter.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Et av spørsmålene som stilles er hvorvidt bærekraftige anleggsprosjekter i det hele tatt er mulig.

– Vi møter alle forventninger og mål om reduserte klimagassutslipp. I følge Nasjonal Transportplan (NTP) og Parisavtalen skal utslippene fra transportsektoren reduseres med 40 prosent innen 2030. Da må vi ta vår del, og legge til rette for teknologiutvikling i fossilfri retning i anleggsprosjektene våre, sier Nye veiers administrerende direktør, Ingrid Dahl Hovland.

For nå målet

Sammen med RIF og EBA settes dette på dagsordenen i et frokostmøte i Swecos hovedkontor i Vækerø Park, Drammensveien 260, Oslo - 12. april. Der ønsker de å utforske mulighetene og virkemidlene for at målene skal nås.

– Anleggsektoren har en viktig rolle og er en av de viktigste bidragsyterne for nå målet om reduksjon av norske utslipp av klimagasser som er beskrevet i Kilmaforliket 2012. EBAs medlemsbedrifter ønsker å være en viktig bidragsyter for å sikre sektorens konkurransekraft. Entreprenørene sitter på mye kunnskap og ønsker å være en pådriver for innovasjon, og samarbeide med (men vi trenger) byggherrer som stiller krav og verdsetter kompetansen hos entreprenørene, sier EBAs administrerende direktør, Kari Sandberg.

RIFs administrerende direktør, Liv Kari Skudal Hansteen sier det er avgjørende at både byggherre, rådgivere og entreprenører er pådrivere for å nå klimamålene.

– Uten felles holdninger og innsats, får vi ikke dette til, sier hun.

JERNBANE/18. oktober 2018

Go-Ahead er tildelt kontrakten for Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen

Jernbanedirektoratet har besluttet at kontrakten for å stå for togtilbudet på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen tildeles Go-Ahead Norge AS. Tre togselskap var med i sluttfasen av konkurransen og det var små forskjeller mellom dem. Les hele saken

JERNBANE/16. oktober 2018

Dobbeldekkertog som midlertidig løsning på Østfoldbanen blir for dyrt

Jernbanedirektoratet har nå konkludert i spørsmålet om innleie av dobbeltdekkertog kunne være en midlertidig løsning for å gi bedre passasjerkapasitet på Østfoldbanen. Grundige undersøkelser viser at dette blir for kostbart som en midlertidig løsning. Les hele saken

Til toppen