Klart for neste fase av prosjekt "Førerløse kjøretøy"

Klart for neste fase av prosjekt "Førerløse kjøretøy"

Avinor har siden 2011 hatt en visjon om å få utviklet førerløse kjøretøy. Nå skal visjonen realiseres i en prototype som skal testes i Bodø 2018.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

I oktober 2015 ble det besluttet å starte en førkommersiell anskaffelsesprosess. Bakgrunnen for dette er at det er behov for en forsknings- og utviklingsfase for å skape et attraktivt produkt. Nå har Avinor konkludert, og YETI er valgt som samarbeidspartner i dette prosjektet.

YETI er et selskap med store industriaktører bak: Semcon Devotek AS og Øveraasen AS.

- Dette er selskap som jobber i et globalt marked. De leverte et godt og spennende tilbud. Vi ser at de har rett kompetanse og ressurser, forteller divisjonsdirektør Margrethe Snekkerbakken i Avinor.

Hvis alt går som planlagt vil innsamling av data pågå vinteren 16/17. Den neste fasen i prosjektet - fram mot slutten av tredje kvartal 2018 – innebærer utvikling og testing av prototype ved en av Avinors lufthavner.

YETI har beskrevet en komplett leveranse for prosjektet helt frem til pilottest. De har knyttet til seg både bil -og maskinleverandører for å få full tilgang til allerede eksisterende teknologi i kjøretøyene, og vil da kunne videreutvikle denne teknologien.

- Førerløse kjøretøy kan i likhet med for eksempel fjernstyrte tårn, bli et viktig bidrag i arbeidet med å effektivisere driften til Avinor. Dette blir kjempespennende, avslutter Snekkerbakken.

Pilotprosjektet er et samarbeid mellom Avinor, NHO og Innovasjon Norge.

MILJØ/25. april 2019

Miljøfartsgrenser kommer og går

– Det er viktig å ha miljøfartsgrenser i tider der det produseres og virvles opp mye svevestøv. Det skjer spesielt om vinteren ved piggdekkbruk. Men også på vårparten, når veiene tørker opp, virvles  igjen mye veistøv opp, og da kan miljøfartsgrenser dempe denne prosessen. Les hele saken

Til toppen