Kjørte 2 383 km på et døgn med elektrisk bil

Kjørte 2 383 km på et døgn med elektrisk bil

De to norske hydrogenpionerene Marius Bornstein og Arnt-Gøran Hartvig har kjørt 2 383 kilometer på 24 timer i en hydrogenelektrisk bil.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Positivt for hydrogenteknologien

Rekorden ble satt i Tyskland, mellom de to byene Hamburg og Berlin.

Kjøreturen foregikk på både motorvei og bygater under normale trafikkforhold.

På turen tok de seg tid til syv små pauser på 10 minutter hver, inkludert fylling av bilen.

Gjennomsnittshastigheten ble målt til rett under 100 km/t.

Målet med turen var å vise at en hydrogenelektrisk bil fungerer fullverdig under forhold som kan sammenlignes med det som er normalt for andre type biler.

De fikk bekreftet at en den klarer seg meget bra under varierende kjøreforhold og med normal tilgang til hydrogenstasjoner.

- Resultatet av forsøket var meget positivt for hydrogenteknologien, sier Bornstein.

Når hydrogen blandes med oksygen får man strøm som driver bilen fremover og utslippet består kun av litt ufarlig vanndamp.

Bilen som ble brukt, en Hyundai ix35 Fuel Cell, yter 136 hk/100kw og har en toppfart på 160 km/t.

Rekkevidden på en tank oppgis av fabrikken til å være opp til 600 km, selv om Bornstein og Hartvig ved en tidligere anledning har kjørt Oslo-København-Malmø på en tank, en distanse på 700 kilometer.

Se reportasje fra turen gjort med GoPro kamera.

SMART CITY/12. juli 2018

Skal bidra til å gjøre byer energismarte

Den 6. juli annonserte EU at prosjektet +CityxChange er godkjent som “Smart City” fyrtårnsprosjekt. Powel er partner i prosjektet og skal bidra til at Trondheim som fyrtårnsby blir en energismart by. Prosjektet har en ramme på 20 millioner euro og teknologien skal demonstreres i inntil fem europeiske byer. Prosjektet ledes av NTNU. Les hele saken

VEG/11. juli 2018

Entreprenører skal bruke mindre salt på veiene vinterstid

– Gode kjøreforhold med mindre salt på veiene – det er vårt mål. Nå endres betalingsmodellen til entreprenørene slik at de får insentiv til å endre strategien rundt bruk av salt på norske veier. Det kommer både bilene, miljøet og entreprenørene til gode, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen