Kan "varmekabler" på vegen erstatte salt?

Kan "varmekabler" på vegen erstatte salt?

Er det mulig å legge varmekabler på særlig utsatte steder i stedet for å salte?

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Vinterdrift av veger innebærer store kostnader, og har dessuten alvorlige konsekvenser for miljøet. Årlig blir det brukt 600 000 tonn salt på veger i Norden. Saltet havner ute i naturen langs veiene og representerer en stor utfordring for miljøet. Målet er å finne metoder som kan redusere bruken av både salt og sand.

Isfrie veger ved bruk av fornybar energi

PhD-kandidatene Josef Johnsson og Raheb Mirzanamadi fra Chalmers tekniske högskola i Sverige forsker på alternative løsninger der hensikten er å oppnå isfrie veger ved bruk av fornybar energi. De har utviklet et konsept der solvarmen fra sommermånedene lagres i en terminal og utnyttes for å tine isen på kritiske vegstrekninger vinterstid – nesten som varmekabler.

Babak Ebrahimi vil informere om miljømessige vurderinger og beregning av vegdekkets levetid for norske veger. Han vil presentere foreløpige resultater fra en undersøkelse der han oppsummerer tidligere forskning og evaluerer ulike LCA-verktøy (Life Cycle Analysis) som benyttes i Norge.

Prosjektene er tilknyttet og delvis finansiert gjennom Statens vegvesens prosjekt «Ferjefri E39» og delprosjekt «Bærekraftig infrastruktur.»

SMART CITY/12. juli 2018

Skal bidra til å gjøre byer energismarte

Den 6. juli annonserte EU at prosjektet +CityxChange er godkjent som “Smart City” fyrtårnsprosjekt. Powel er partner i prosjektet og skal bidra til at Trondheim som fyrtårnsby blir en energismart by. Prosjektet har en ramme på 20 millioner euro og teknologien skal demonstreres i inntil fem europeiske byer. Prosjektet ledes av NTNU. Les hele saken

Til toppen