Kan "varmekabler" på vegen erstatte salt?

Kan "varmekabler" på vegen erstatte salt?

Er det mulig å legge varmekabler på særlig utsatte steder i stedet for å salte?

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Vinterdrift av veger innebærer store kostnader, og har dessuten alvorlige konsekvenser for miljøet. Årlig blir det brukt 600 000 tonn salt på veger i Norden. Saltet havner ute i naturen langs veiene og representerer en stor utfordring for miljøet. Målet er å finne metoder som kan redusere bruken av både salt og sand.

Isfrie veger ved bruk av fornybar energi

PhD-kandidatene Josef Johnsson og Raheb Mirzanamadi fra Chalmers tekniske högskola i Sverige forsker på alternative løsninger der hensikten er å oppnå isfrie veger ved bruk av fornybar energi. De har utviklet et konsept der solvarmen fra sommermånedene lagres i en terminal og utnyttes for å tine isen på kritiske vegstrekninger vinterstid – nesten som varmekabler.

Babak Ebrahimi vil informere om miljømessige vurderinger og beregning av vegdekkets levetid for norske veger. Han vil presentere foreløpige resultater fra en undersøkelse der han oppsummerer tidligere forskning og evaluerer ulike LCA-verktøy (Life Cycle Analysis) som benyttes i Norge.

Prosjektene er tilknyttet og delvis finansiert gjennom Statens vegvesens prosjekt «Ferjefri E39» og delprosjekt «Bærekraftig infrastruktur.»

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen