Illustrasjon av rørbru i forbindelse med arbeidet med E39.
Illustrasjon av rørbru i forbindelse med arbeidet med E39. (Illustrasjon: Statens vegvesen)

Kan norsk rørbruløsning binde sammen Italia og Sicilia?

Mange land følger spent med på Vegvesenets arbeid med å utvikle rørbru under vann.

  • bru
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Langs E39 er rørbru en værsikker måte å krysse fjorder på. Men det er ikke stadig verre vær som gjør at mange land er interessert i denne måten å krysse en sjø på.

– I flere land er det for lite plass til å bygge ei vanlig bru eller de ønsker en usynlig kryssing. Jeg er kontaktet av ingeniører som vurderer rørbru både over Genevasjøen i Sveits og innsjøer i Italia. Rørbru kan også være aktuelt mellom Italia og Sicilia. Og en av mine professorer fra Milano der jeg studerte har hatt møte med kinesere som ser på muligheter for rørbru for gående i en innsjø.

«Riktignok har noen få land tenkt på dette før, men ingen er i nærheten av å ha kommet så langt som oss.»

- Arianna Minoretti

Det forteller Arianna Minoretti som jobber i bruseksjonen i Staten vegvesen. Hun jobber med Ferjefri E39 og ledet mulighetsstudie for kryssing av Bjørnafjorden med rørbru.

Har inspirert andre land

Vegvesenet har inspirert mange land til å tenke nytt på grunn av mye teknisk dokumentasjon som faktisk viser at det er mulig å bygge ei rørbru.

– Riktignok har noen få land tenkt på dette før, men ingen er i nærheten av å ha kommet så langt som oss. Dette har skapt stor interesse verden over, både fra privat og offentlig hold. Den dagen verdens første rørbru skal bygges, tror jeg entreprenører og konsulenter fra hele verden er interessert i å være med på utviklingen, sier Minoretti.

Hun sier det også kan komme et marked som norsk industri kan utnytte i kjølvannet av ei eventuell rørbru.

Stor medieinteresse

Mange vitenskaplige artikler om rørbru er publisert, som i anerkjente Wired og Forbes, og Minoretti med flere har holdt mange foredrag i inn- og utland.

– Etter dette har vi blitt kontaktet av journalister fra mange land. Det har stått over hundre artikler om rørbru i alt fra Kina og Arabia til Canada.

Arianna Minoretti jobber ved bruseksjonen i Statens vegvesen og leder mulighetsstudien for rørbru langs E39.
Arianna Minoretti jobber ved bruseksjonen i Statens vegvesen og leder mulighetsstudien for rørbru langs E39. Foto: Statens vegvesen

Bra for både fugl og fisk, folk og fe

Rørbru er ifølge Minoretti en bra måte å krysse fjorden på på flere måter:

– Ei rørbru vil aldri måtte stenge på grunn av sterk storm, og det er simulert at den tåler et hardt møte med for eksempel en ubåt. Siden den ikke synes vil den heller ikke ødelegge det fine landskapet.

– I de aktuelle fjordområdene langs E39 er det en rekke rødlistede fugler. Dette er noe vi bør ta hensyn til med tanke på framtida og som også gjør at rørbru egner seg.

Rørbru aktuelt tre steder langs E39

Nå er det vedtatt å gå for flytebru i stedet for rørbru over Bjørnafjorden. Men Minoretti sier rørbru kan være aktuelt både for Digernessundet, Sulafjorden og Sognefjorden langs E39, så dette er noe det jobbes videre med.

Fikk forskningspris

Minoretti er utdannet ved det anerkjente Politecnico di Milano. De tildelte henne nylig prisen «scientific excellence» for arbeidet med rørbruløsning.

– Dette er en ære jeg deler med kolleger og konsulenter som har bidratt i arbeidet, avslutter Minoretti.

UNDERSJØISKTUNNEL/15. desember 2017

NCC i gang med undersjøisk rundkjøring på Færøyene

Arbeidet med den 11 km lange Eysturoytunnelen går etter plan, og i disse dager er NCC i gang med drivingen av den undersjøiske rundkjøringen på Eysturoy-siden. Rundt 50 salver skal fyres av før den er klar utpå nyåret. Les hele saken

VEGBYGGING/15. desember 2017

Norges viktigste utlandsforbindelse har fått økt trafikksikkerhet og vegstandard

E18 Riksgrensen – Ørje er en del av stamvegnettet og en av de viktigste utenlands-forbindelsene i transportsystemet i Norge. Behovet for en ny trasé skyldtes dårlig trafikksikkerhet og lav vegstandard i forhold til dagens normaler og trafikkbilde. Les hele saken

Til toppen