Jernbaneverkets distribusjonssystem sviktet

Jernbaneverkets distribusjonssystem sviktet

FIDO er Jernbaneverkets nye distribusjonssystem for togframføring og arbeid i spor. Systemet er basert på nettbrett og ble lansert 12. april i år. I dag skapte det store problemer.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Situasjonen for togene i Oslo har bedret seg noe etter at kommunikasjonen fungerer bedre, men systemet er tregere enn normalt, melder Jernbaneverket på Twitter.

– Vi jobber på spreng for å finne feilen, sa pressevakt Dag Svinsås i Jernbaneverket til NRK mandag morgen mens all togtrafikk sto stille.

- Det var en feil på kommunikasjonssystemet mellom hvert enkelt tog og togledersentralen som førte til at det oppsto forsinkelser i store deler av togtrafikken i Norge, sa Sinsås til NRK tidligere i dag.

Svinsås fortalte NRK at togene er utstyrt med nettbrett for å kommunisere med togledersentralen, men at det oppsto en feil på noen av nettbrettene.

SMART CITY/12. juli 2018

Skal bidra til å gjøre byer energismarte

Den 6. juli annonserte EU at prosjektet +CityxChange er godkjent som “Smart City” fyrtårnsprosjekt. Powel er partner i prosjektet og skal bidra til at Trondheim som fyrtårnsby blir en energismart by. Prosjektet har en ramme på 20 millioner euro og teknologien skal demonstreres i inntil fem europeiske byer. Prosjektet ledes av NTNU. Les hele saken

VEG/11. juli 2018

Entreprenører skal bruke mindre salt på veiene vinterstid

– Gode kjøreforhold med mindre salt på veiene – det er vårt mål. Nå endres betalingsmodellen til entreprenørene slik at de får insentiv til å endre strategien rundt bruk av salt på norske veier. Det kommer både bilene, miljøet og entreprenørene til gode, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen