Jernbaneverkets distribusjonssystem sviktet

Jernbaneverkets distribusjonssystem sviktet

FIDO er Jernbaneverkets nye distribusjonssystem for togframføring og arbeid i spor. Systemet er basert på nettbrett og ble lansert 12. april i år. I dag skapte det store problemer.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Situasjonen for togene i Oslo har bedret seg noe etter at kommunikasjonen fungerer bedre, men systemet er tregere enn normalt, melder Jernbaneverket på Twitter.

– Vi jobber på spreng for å finne feilen, sa pressevakt Dag Svinsås i Jernbaneverket til NRK mandag morgen mens all togtrafikk sto stille.

- Det var en feil på kommunikasjonssystemet mellom hvert enkelt tog og togledersentralen som førte til at det oppsto forsinkelser i store deler av togtrafikken i Norge, sa Sinsås til NRK tidligere i dag.

Svinsås fortalte NRK at togene er utstyrt med nettbrett for å kommunisere med togledersentralen, men at det oppsto en feil på noen av nettbrettene.

SAMFERDSELSPROSJEKTER/22. februar 2018

Ferjefri E39 er godt i gang, men gjennomføringen vil ta mer enn 20 år

I Nasjonal transportplan 2018–2029 (NTP) legges det opp til en rekke prosjekter for en utbedret og ferjefri E39. – Vi er godt i gang, men vi ser at det ikke er mulig å ferdigstille alle prosjektene innen 20 år, sier prosjektleder Kjersti Kvalheim Dunham. Les hele saken

Til toppen