Jernbaneverket overtok tunnelboremaskin

Jernbaneverket overtok tunnelboremaskin

JV Skanska Strabag og Jernbaneverket var denne uken på Herrenknechts fabrikk i Schwanau og overtok offisielt tunnelboremaskinen (TBM) som skal bore nye Ulriken tunnel i Bergen.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Vi gleder oss nå til å få maskinen til Bergen og komme i gang med boringen av Norges første jernbanetunnel som benytter TBM-teknologi, sier prosjektdirektør Stine B. Ilebrekke Undrum i Jernbaneverket.

[factbox id="1"]

Den høytidelige overtakelsen onsdag 27. mai var kombinert med en omvisning på fabrikken og inspeksjon av selve boremaskinen. Nå venter demontering av maskinen før den sendes i deler til Bergen, der største enkeltdel veier hele 171 tonn. Maskinen ankommer med skip til havnen i Bergen og fraktes videre på bil til Arna der angrepspunktet for boringen er.

Transporten skjer i slutten av august, og så blir det en 3 måneders monteringsperiode på anlegget før maskinen kan starte arbeidet med å bore de 7 kilometerne inn til Bergen sentrum. Tunnelboremaskinen skal monteres på en 60 x 5 meter betongplate som støpes i området foran den nye tunnelåpningen.

 

INTERCITY/10. desember 2018

– Det er avgjørende viktig å tenke helhet

Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. – Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. – Derfor bygger vi nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity. Les hele saken

Til toppen