Jernbaneverket overtok tunnelboremaskin

Jernbaneverket overtok tunnelboremaskin

JV Skanska Strabag og Jernbaneverket var denne uken på Herrenknechts fabrikk i Schwanau og overtok offisielt tunnelboremaskinen (TBM) som skal bore nye Ulriken tunnel i Bergen.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Vi gleder oss nå til å få maskinen til Bergen og komme i gang med boringen av Norges første jernbanetunnel som benytter TBM-teknologi, sier prosjektdirektør Stine B. Ilebrekke Undrum i Jernbaneverket.

[factbox id="1"]

Den høytidelige overtakelsen onsdag 27. mai var kombinert med en omvisning på fabrikken og inspeksjon av selve boremaskinen. Nå venter demontering av maskinen før den sendes i deler til Bergen, der største enkeltdel veier hele 171 tonn. Maskinen ankommer med skip til havnen i Bergen og fraktes videre på bil til Arna der angrepspunktet for boringen er.

Transporten skjer i slutten av august, og så blir det en 3 måneders monteringsperiode på anlegget før maskinen kan starte arbeidet med å bore de 7 kilometerne inn til Bergen sentrum. Tunnelboremaskinen skal monteres på en 60 x 5 meter betongplate som støpes i området foran den nye tunnelåpningen.

 

JURIDISK/21. juni 2018

Involvering av entreprenører og rådgivere – mer vei for pengene!

I anleggsbransjen er konfliktnivået høyt. Dette er kostnadskrevende. Staten skal de neste 10 årene investere 933 milliarder kroner på vei og bane. Dette er dine og våre penger, og bør ikke brukes på konflikter – men på mer vei og bane av god kvalitet. Mulighetene ligger der, vi må bare tørre å utnytte dem. Les hele saken

Til toppen