Jernbaneverket overtok tunnelboremaskin

Jernbaneverket overtok tunnelboremaskin

JV Skanska Strabag og Jernbaneverket var denne uken på Herrenknechts fabrikk i Schwanau og overtok offisielt tunnelboremaskinen (TBM) som skal bore nye Ulriken tunnel i Bergen.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Vi gleder oss nå til å få maskinen til Bergen og komme i gang med boringen av Norges første jernbanetunnel som benytter TBM-teknologi, sier prosjektdirektør Stine B. Ilebrekke Undrum i Jernbaneverket.

[factbox id="1"]

Den høytidelige overtakelsen onsdag 27. mai var kombinert med en omvisning på fabrikken og inspeksjon av selve boremaskinen. Nå venter demontering av maskinen før den sendes i deler til Bergen, der største enkeltdel veier hele 171 tonn. Maskinen ankommer med skip til havnen i Bergen og fraktes videre på bil til Arna der angrepspunktet for boringen er.

Transporten skjer i slutten av august, og så blir det en 3 måneders monteringsperiode på anlegget før maskinen kan starte arbeidet med å bore de 7 kilometerne inn til Bergen sentrum. Tunnelboremaskinen skal monteres på en 60 x 5 meter betongplate som støpes i området foran den nye tunnelåpningen.

 

VEG/22. mars 2019

SINTEF gjenoppliver Veglaboratoriet

SINTEF har bestemt seg for å satse mer på samferdsel i tiden som kommer, og har derfor «gjenopplivet» Veglaboratoriet sitt. Dette gjør de fordi de bevisst ønsker å utvikle «grønnere veier» og anleggsprosesser. De vil også påvirke folk til å velge en mer miljøvennlig transport. Les hele saken

Til toppen