Jernbanereform og fremtidig vedlikehold av tog

Jernbanereform og fremtidig vedlikehold av tog

Mantena ble i 2002 etablert som et heleid aksjeselskap i NSB-konsernet. Selskapet har bred kompetanse innen vedlikehold av skinnegående materiell som vil si alt fra tradisjonelle diesellokomotiver til moderne høyhastighetstog inkludert godstog, t-bane og arbeidsvogner.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Selskapets erfaring og kunnskap om vedlikeholdsbehov og logistikkhåndtering av ulike materielltyper for jernbaneselskaper i Norge og Sverige har gitt Mantena en unik markedsposisjon. Jernbanereformen som innebærer konkurranseutsetting av både drift og vedlikehold har gitt selskapet en uviss fremtid.

- Jernbanereformen har ikke bestemt hvem som skal eie togene. Dette påvirker naturligvis vår virksomhet siden det avgjør hvem som blir våre kunder i fremtiden, innleder Silje Nilsen, kontraktssjef i Mantena.

Politiske vedtak der detaljene ikke er avklart

Selskapet forventer at internasjonale aktører vil etablere seg i Norge, men vet ennå ikke hvordan konkurranseutsettingen vil gjennomføres.

- Vi går fra det som tilnærmet er en monopolsituasjon i Norge til å måtte konkurrere med andre aktører, og vi vet ikke hvem som blir kundene våre.

- Det er spesielt å forholde seg til dette selv om vi har forberedt oss på konkurranse siden vi ble dannet i 2002. Det har lenge vært diskutert om det er operatøren eller vedlikeholder som skal konkurranseutsettes først. I tillegg er det EU-krav som må tas hensyn til, sier hun.

- Regjeringen har uttalt at de skal gjennomføre store endringer i bransjen. De ønsker å igangsette reformen i inneværende regjeringsperiode.

- Samtidig har man sagt at det enkleste er å ta ut Mantena av NSB, noe som kan skje raskt, sier hun, og legger til at Mantena stiller seg positive til endringen.

Les hele artikkelen i neste print-utgave av Samferdsel & Infrastruktur.

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen