Tømmeret kommer i dag på bil til terminalen på Follum, hvor det blir lastet over på tog.
Tømmeret kommer i dag på bil til terminalen på Follum, hvor det blir lastet over på tog. (Foto: Bane NOR)

Jernbanen fra Hønefoss til Follum blir elektrisk

Skogbruksnæringen vil spare tid og penger når Bane NOR elektrifiserer industrisporet fra Hønefoss til Follum. For naboene langs jernbanen betyr det mindre støy og reduserte utslipp.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

I dag går tømmertransporten med diesellokomotiv mellom tømmerterminalen på Follum og Hønefoss stasjon. På denne strekningen blir det i år transportert om lag 230 000 m3 tømmer, som tilsvarer 5 200 fulle lastebiler eller nesten 1 million trær. Skogbruksnæringen har lenge ivret for å få elektrisk drift.

Miljøvennlig og effektiv transport

– Elektrifisering er viktig for en miljøvennlig og kostnadseffektiv tømmerterminal. Nå trenger ikke togselskapene lenger å dra med et eget diesellokomotiv på hele strekningen for å få toget inn og ut fra Hønefoss stasjon til Follum. Det gjør toget mer konkurransedyktig på kortere strekninger og vil bidra til å flytte mer gods fra bil til jernbane. Elektrifisering vil også øke fremføringshastigheten til Follum gjennom kortere skiftetid inn og ut av Hønefoss stasjon, sier daglig leder i Viken Logistikk Thomas Rotherud.

– Elektrisk kraft er fremtiden og diesel fortiden, sier daglig leder Thomas Rotherud i Viken Logistikk, her ved Follum tømmerterminal. Foto: Viken Skog

– For Bane NOR er det et mål å legge til rette for at gods kan fraktes på jernbane. Omleggingen fra diesel- til elektriske tog betyr dessuten redusert støy og mindre utslipp, til glede for naboene og miljøet, sier prosjektleder Bjørn Ludvig Søgnen i Bane NOR.

Når anlegget står ferdig vil det fortsatt kjøre noen dieseltog på strekningen, men betydelig færre enn i dag.

Ferdig til sommeren

Rundt 100 master med ledning for kjørestrøm skal monteres på den 2,7 kilometer lange strekningen.

– Vi starter med å bore hull til mastefundamentene. Over nyttår skal master og kontaktledning monteres, og til sommeren skal anlegget stå ferdig, forteller Søgnen.

Bane NOR har signert kontrakt med Nettpartner som totalentreprenør for prosjektet.

Fra åpningen av Follum tømmerterminal. Foto: Viken Skog

– Vi er glade for å være med på å elektrifisere en strekning fra bunnen av. Prosessen frem mot byggestart har gått kjapt, og nå håper vi å få alle fundamentene i jorda før snøen kommer, sier prosjektsjef Ole Jonny Smestad i Nettpartner.

To lokale leverandører er sentrale i prosjektet: Mastefundamentene kommer fra Spenncon AS og stålmastene fra B. Berntsen AS, begge på Hønefoss.

Arbeid på dagtid

Anleggsarbeidet starter mandag 19. november. Det vil bli en del støy og trafikk med store maskiner i anleggsperioden, spesielt i starten når fundamentene skal på plass. Et spesialbygd boretog skal sette ned ferdige fundamenter langs traseen.

I november kommer fundamentboretoget for å begynne arbeidet med å legge om til elektrisk drift mellom Hønefoss og Follum. Foto: NRC

– De vil jobbe både hverdag og helg, og vi beklager ulempene for naboene våre. Trøsten er at det meste av arbeidet vil foregå på dagtid, og støyen fra boretoget vil bli forholdsvis kortvarig på hvert sted. Vi håper og tror at naboene vil sette pris på resultatet når prosjektet er ferdig, sier prosjektleder Søgnen.

INTERCITY/10. desember 2018

– Det er avgjørende viktig å tenke helhet

Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. – Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. – Derfor bygger vi nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity. Les hele saken

Til toppen