Illustrasjon fra Dovrebanen.
Illustrasjon fra Dovrebanen. (Foto: Øystein Grue)

InterCity gjennom Hamar: Bruløsning tatt ut av det vestre traséalternativet

- Alternativet med bru over Hamarbukta vil gi svært store ulemper i Hamar by. Vi anser det derfor ikke som realistisk å bygge Dovrebanen med en slik løsning. Da er det heller ingen grunn til å bruke tid og penger på å planlegge denne løsningen videre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Samferdselsdepartementet ba i 2017 Jernbanedirektoratet om at det utarbeides to likeverdige alternative kommunedelplaner for trasealternativene øst og vest gjennom Hamar. Det vestre alternativet for InterCity-utbyggingen skulle planlegges med to varianter, der bru over Hamarbukta var den ene, og kulvert i Hamarbukta den andre.

Bru er uheldig for Hamarbukta

– Et av de viktigste ankepunktene mot bruvarianten er at Hamarbukta er et rekreasjonsområde med blant annet gode bademuligheter og båtliv. En bru gjennom området vil gjøre det mindre attraktivt og skape en stor barriere mellom Mjøsa og byen. Dette så også samferdselsministeren og jeg under en befaring Hamar i juni i år, sier kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland.    

Som følge av at Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet har besluttet å avgrense det vestre traséalternativet, har Jernbanedirektoratet fått i oppdrag å inngå ny planleggingsavtale eller endre dagens avtale med Bane NOR.

Beslutningen om å avgrense det vestre traséalternativet ble for øvrig kommunisert under besøket til samferdselsministeren og kommunal- og moderniseringsministeren på Hamar 29. juni i år.

ITS/14. november 2018

Oslopakke 3 legger bedre til rette for miljøvennlige reiser

– Oslopakke 3 er en videreføring av initiativene som førte til vedtak om innføring av bompengesystem rundt Oslo. Som i andre byer har bompengeinnkreving finansiert veg- og kollektivutbygging i Oslo. Dette vil nok prege arbeidet med Oslopakke 3 også rent teknisk. Les hele saken

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen