Installerer DAB i alle tunneler

Installerer DAB i alle tunneler

Statens vegvesen har inngått kontrakt med Paneda DAB AS om installasjon av DAB-anlegg i alle tunneler i Region øst.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Det er stort fokus på omlegging til digital radio (DAB), og det riksdekkende FM-nettet kan komme til å bli slukket allerede i 2017. Statens vegvesen er derfor i gang med å oppgradere alle kringkastingsanlegg i tunneler til å sende DAB-signaler.

[factbox id="1"]

- Av sikkerhetshensyn skal det være kringkastingsanlegg i alle tunneler over en viss lengde. Når FM-nettet legges ned er det viktig at radioutstyret i disse tunnelene er oppgradert til DAB, sier prosjektkoordinator Ole Laurits Gripstad i Statens vegvesen. Han legger til at FM-utstyret ikke fjernes fra tunnelene, DAB kommer i tillegg til FM.

Kontrakten med Paneda DAB AS omfatter levering, montering, tilkopling og idriftsetting av DAB-utstyr for kringkasting i 22 tunneler fra Østfold i sør til Oppland i nord. Paneda forplikter seg også til å opprettholde funksjonen på DAB-anleggene i fire år.

I 2013 ble det gjennomført et pilotprosjekt med installasjon av DAB-anlegg i et knippe tunneler i Region øst: Eidsvolltunnelen, Hvalertunnelen, Eidettunnelen, Askimtunnelen, Brennetunnelen, Skuitunnelen og Hagantunnelen. Nå oppgraderes altså de resterende tunnelene i Region øst der det også tidligere er montert FM-kringkastingsutstyr.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen