Innfører krav om ryggekamera

Innfører krav om ryggekamera

Veidekke Entreprenør innfører krav om at alle kjøretøy og maskiner over 7,5 tonn må ha ryggekamera på Veidekkes bygge- og anleggsprosjekter.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

[factbox id="1"]

- Vi har dessverre hatt for mange uønskede hendelser forbundet med store kjøretøy og rygging i vår bransje. Ryggekamera skal bidra til økt sikkerhet, sier HMS- og miljøsjef Steinar Stake i Veidekke Entreprenør.

I Veidekkes avvikssystem har vi registrert flere hendelser relatert til rygging med anleggsmaskiner og store kjøretøy. Dette fordeler seg på hele skalaen fra dødsulykke til nestenulykker. Dette skjer ikke bare hos Veidekke: Arbeidstilsynet presenterte i oktober rapporten «Skader i bygg og anlegg: Utvikling og problemområder» som bl.a. belyser flere av bransjens utfordringer med store kjøretøy og maskiner på en grundig måte.

- Vi er den første store entreprenøren som innfører dette kravet, og håper at resten av bransjen vil gjøre det samme. Vi har snakket med Maskinentreprenørenes Forening (MEF) og våre største leverandører, som alle er positive til tiltaket som et viktig bidrag til økt sikkerhet på våre bygge- og anleggsplasser, avslutter Steinar Stake.

PROSJEKTERING/12. desember 2018

Ønsker å heve kompetansen i bransjen

Spesialist i vannbaserte slokkesystemer, Gunnar Sundal, har mange fremragende prosjekter bak seg. Med tidligere stillinger som ingeniør, rørleggermester, prosjektingeniør og saksbehandler, har han nå byttet arbeidsplass til Kiwa. Her satser han som seniorrådgiver mot prosjektering og kontroll av sprinkleranlegg. Les hele saken

INTERCITY/10. desember 2018

– Det er avgjørende viktig å tenke helhet

Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. – Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. – Derfor bygger vi nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity. Les hele saken

Til toppen