Innfører krav om ryggekamera

Innfører krav om ryggekamera

Veidekke Entreprenør innfører krav om at alle kjøretøy og maskiner over 7,5 tonn må ha ryggekamera på Veidekkes bygge- og anleggsprosjekter.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

[factbox id="1"]

- Vi har dessverre hatt for mange uønskede hendelser forbundet med store kjøretøy og rygging i vår bransje. Ryggekamera skal bidra til økt sikkerhet, sier HMS- og miljøsjef Steinar Stake i Veidekke Entreprenør.

I Veidekkes avvikssystem har vi registrert flere hendelser relatert til rygging med anleggsmaskiner og store kjøretøy. Dette fordeler seg på hele skalaen fra dødsulykke til nestenulykker. Dette skjer ikke bare hos Veidekke: Arbeidstilsynet presenterte i oktober rapporten «Skader i bygg og anlegg: Utvikling og problemområder» som bl.a. belyser flere av bransjens utfordringer med store kjøretøy og maskiner på en grundig måte.

- Vi er den første store entreprenøren som innfører dette kravet, og håper at resten av bransjen vil gjøre det samme. Vi har snakket med Maskinentreprenørenes Forening (MEF) og våre største leverandører, som alle er positive til tiltaket som et viktig bidrag til økt sikkerhet på våre bygge- og anleggsplasser, avslutter Steinar Stake.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen