Inkubator sikrer innovasjon om tunneler
(Foto: Norwegian Tunnel Safety Cluster)

Inkubator sikrer innovasjon om tunneler

– Å arbeide med innovasjon er et møysommelig og ikke minst langsiktig arbeide. Det nytter ikke bare å ha en idé: Skal man lykkes, må man finne frem til måter å bygge bærekraftige bedrifter rundt ideen sin. Det er dette inkubatoren vår er tenkt så skulle hjelpe folk med.

  • tunnel
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Daglig leder Helen Roth i Norwegian Tunnel Safety Cluster har med seg forretningsutvikler og inkubator leder Atle Riskedal for å arbeide konkret med å hjelpe gründerbedrifter å få på plass bedrifter som kan lykkes i det fremtidige markedet:

– Tradisjonelt snakker man jo om et såkalt Trippel Helix, der offentlig sektor, forskningsinstitusjonene og næringslivet må arbeide sammen for å kunne lykkes i et marked. Vi har oppdaget at det også trengs element av Gründerskap for å ta hånd om all den nyskapning som både trengs og er på plass i tunnelbransjen.

– Hvorfor trengs også entreprenørskap for å skape gode bedrifter?

– Det er jo klart at man trenger en skikkelig god idé, og det mangler det faktisk ikke på. Det som er problemet, er imidlertid at man ikke har kapital eller kompetanse til å skape en lønnsom bedrift av den ideen man har. Men har man god teknologi, får prøve ut prosjektene som underleverandør i større prosjekter, og ikke minst har tilgang på risikokapital, slik vi har, er sannsynligheten mye større for at man kan lykkes, forklarer hun.

Systemer og prosjektmidler

– Hva er det gründerne mangler?

– Det er ofte snakk om å få systematisert forretningsidéen sin, og mange gründere har ikke kunnskap nok om det å skape og lede en bedrift til at det faller lett for dem. I tillegg trenger mange hjelp til å skrive gode prosjektsøknader i forhold til dem som har penger å låne ut for å bidra til å skape en bærekraftig bedrift. Et eksempel på at vi kar kunnet bidra til å skape en god bedrift, er KVS Technologies, som startet med noen studenter som så branne i Gudvangtunnelen, og som på bakgrunn av det gjerne ville forsøke å løse nødetatenes problem knyttet til vurderinger om man skal gå inn på et ulykkessted eller ikke. Om det altså er trygt nok. Etter å ha vært på en av våre samlinger, og kommet i kontakt med nødetatenes folk, skapte de SPURV, som er en selvgående og fjernstyrt robot. Denne kan sendes inn som «speider», og de som er på utsiden kan trygt og godt gjøre sine vurderinger. Dette er et eksempel på et produkt som kan ha internasjonalt potensiale, og som kanskje ikke hadde kommet i gang om det ikke var for samarbeidet med Inkubatoren, sier hun til slutt.

VEG/22. mars 2019

SINTEF gjenoppliver Veglaboratoriet

SINTEF har bestemt seg for å satse mer på samferdsel i tiden som kommer, og har derfor «gjenopplivet» Veglaboratoriet sitt. Dette gjør de fordi de bevisst ønsker å utvikle «grønnere veier» og anleggsprosesser. De vil også påvirke folk til å velge en mer miljøvennlig transport. Les hele saken

Til toppen